Vuoden 2016 käännyttyä viimeisen kuukauteen, on aika monen muun bloggarin tavoin kirjoittaa tilinpäätös kuluneesta vuodesta ja siirtää katseet tulevaan.

Vuosi 2016 on ollut kaikilla elämän osa-alueilla melkoisen uuvuttava ja haastava, mutta samalla palkitseva ja toivoa herättävä. Blogia olisin mieluusti päivittänyt useammin, mutta joskus on ollut pakko suoda itselleen lepoa kirjoittamisen sijaan. Aihioita blogin uumenissa on parisenkymmentä, ehkäpä ne valmistuvat ensi vuoden aikana kypsyneenä ja parempana.

En yleensä puhu kovinkaan paljon yksityiselämästä julkisesti. Kerrottakoon kuitenkin, että vuosi 2016 jää mieleeni isojen muutosten vuotena. Pitkä eroprosessi liikahti viimein kunnolla eteenpäin ja loppuvuosi on kulunut maalatessa uuden elämän seiniä. Muu vapaa-aika on mennyt entiseen tapaan lasten harrastusten parissa, eli kalenterissa ei liikoja tyhjiä välejä ole näkynyt. Toisaalta, mikäpä olisi tärkeämpää kalenterintäyttöä? Tästä johtuen moni on kuitenkin joutunut odottamaan vastauksia viesteihinsä tai puheluihinsa luvattoman pitkään, mistä kyllä kannan huonoa omaatuntoa.

Ensimmäinen vuoden 2017 avaimet käteen -hetki on siis hyvinkin konkreettinen, kun muutto uuteen lähestyy.

Projekteja ja oppimista

Ammatillisesti kulunut vuosi on ollut myös kiireen sävyttämä. Päänsisäinen visio yrityksemme läsnäolosta somessa on muuttunut käytännöksi ja moni tavoite toteutunut. Vuoden aikana on tehty useampi iso projekti, mm. Suomen parhaimman Prisman avaus ja sen markkinointi ja viestintä. On ollut hienoa tehdä asioita ns. etulinjassa ja samalla oppia itsekin uusia asioita digitaalisen markkinoinnin kiemuroista.

Työn tulokseen voi olla tyytyväinen, vaikka moni asia siirtyykin vielä keskeneräisenä vuodelle 2017. Keskimaan strategiaa on päivitetty ottamaan vahvasti huomioon digitaalisuus ja alkuvuoden tavoitteena on, että asiakkaamme tavoittavat jokaisen toimipaikkamme sosiaalisesta mediasta. Yhteydenotot mm. Facebookin kautta ovat lisääntyneet koko vuoden ajan ja siihen tullaan kiinnittämään yhä enemmän huomiota. Ensi vuonna on siis tiedossa paljon koulutusta, 200 ylläpitäjän sparrausta ja asiakaspalvelun muotoilua someaikaan. Sisältöihin tullaan kiinnittämään entistä enemmän huomiota ja markkinointi siirtyy yhä enemmän printistä digiin. Vuosi 2017 tulee olemaan parhaiten suunniteltu digimarkkinoinnin vuosi oman työhistoriani aikana.

Viimeiset pari kuukautta olen valmistellut myös Facebook Workplacen käyttöönottoa koko Keskimaan henkilökunnan käyttöön. Toteutuessaan tämä tulee mullistamaan koko n. 2000 hengen työyhteisön sisäisen viestinnän. Samalla annamme todella henkilöstölle avaimet käteen työntekijälähettilyyttä ajatellen.

Pakko kuitenkin tunnustaa, että vuoden aikana on ollut useampi “my work here is done” -hetki, mutta aina kulman takaa on tullut uusi mielenkiintoinen urakka ja esim. Workplace-projekti saa minut innostumaan kuin joulu pikkulapsen.

Uudet avaimet saa myös koko Keskimaan konttoriväki, kun pääsemme vuoden alussa uusiin toimitiloihin.

Paljon mielenkiintoista tekemistä on siis tulossa. Vuoteen mahtuu vielä Keskimaan vaalit, kolmipäiväiset festivaalit elokuussa, monta markkinoinnin kehitysprojektia eri toimialoille, mittaamista, analysointia ja ties mitä.

Lupaan kuitenkin, että vuoteen mahtuu myös omaa aikaa, hyvää oloa ja omasta itsestä huolehtimista. Samaa toivon kaikille kanssasisarille ja -veljille, jotka sinnikkäästi kehittävät ja pysyvät kehityksen mukana vauhdista huolimatta!

Rauhaa ja rakkautta kaikille vuoteen 2017!