Olemme puhuneet töissä paljon tavoitteellisuudesta ja mittaamisesta liittyen digitaaliseen markkinointiin ja markkinointiin ylipäätään. Viimeksi tänään pohdimme asiaa moneltakin eri kantilta Vaasalan Mikan kanssa, kun suunnittelimme tulevia projekteja. Nopealla vauhdilla tapahtuva markkinoinnin siirtyminen sähköisiin kanaviin, kanavien paljous, loputtomat mahdollisuudet ja analytiikkadatan määrä vie helposti huomion pois siitä, mikä kaiken tekemisen päätarkoitus on. Niin, mikä se on?

Jos halutaan ottaa kaikki hyöty irti käytettävissä olevista välineistä ja väylistä, tarvitaan selkeä tavoite tekemiselle ja mittarit tavoitteiden mittaamiseen. Yleinen vastaus tavoitteita kysyessä ja määrittäessä on myynnin kasvattaminen. Kun markkinointia tehdään monikanavaisesti, ei pelkän kassavirran tuijottaminen kuitenkaan kerro, mikä yksittäisistä toimenpiteistä on vaikuttanut parhaiten tai huonoiten. Oliko se hyvä printti-ilmoitus, optimaaliseen aikaan postattu Facebook-päivitys, oikeaan kohderyhmään tehty sähköpostisuora, vai kaikki yhdessä? Tarvitaan selkeästi mitattavat välitavoitteet, jotka vievät meidät haluttuun lopputulokseen.

Seuraan läheltä poikani jääkiekkojoukkueen toimintaa ja ihastelen monesti valmentajien tapaa johtaa pieniä huippu-urheilijanalkuja kohti tavoitteita. Vaikka jokaista peliä lähdetään aina voittamaan, on jokaisella pelillä kuitenkin oma teemansa ja tavoitteensa, millä määritetään onnistuttiinko vai ei. Hävitty peli voi olla onnistunut, jos syöttöpeli toimi ja mieheen mentiin kiinni. Voitettu peli on huono, jos pelaajat tekevät pelkkiä yksilösuorituksia ja unohtavat syöttelyn.

Markkinoinnissakin voimme napata pikavoittoja näennäisesti hyvällä pelillä. Mutta onko meillä tavoitteet kunnossa taustalla? Pyrimmekö vain saamaan ihmiset kauppaan ja unohdamme heidät sitten. Vai haluammeko kenties kasvattaa uusien kävijöiden määrää nettisivuilla, sähköpostikirjeiden tilaajia, tehdä sen hyvän avaussyötön? Tehdä jotain, mikä myöhemmin johtaa haluttuun myynnin kasvuun.

Tänä vuonna tulen kysymään monta kertaa, miksi teemme niinkuin teemme. Mitä haluamme tällä saavuttaa? Olemme päässeet hurjasti eteenpäin yrityksemme digitaalisessa kasvamisessa. On aika ottaa seuraava askel ja laittaa syöttöpeli kuntoon.