Uusimmassa henkilöstölehdessämme kehotettiin miettimään, miten Keskimaan uusi strategia “Halutuin ja hyödyllisin” näkyy omassa työssä/toimipaikassa. Mitä siis minä voin digitaalisessa maailmassa tehdä sen eteen, että brändimme olisi halutuin ja hyödyllisin? Vastaus on kirjoitettu jo lukemattoman moniin blogeihin, twiitteihin ja oppaisiin, eikä varmasti yllätä ketään:

Ollaksesi halutuin ja hyödyllisin verkossa, tuota hyvää sisältöä.

Niin helppoahan se on. Tuota asiakasta palvelevaa ja auttavaa sisältöä, vastaa kysymyksiin, ota vastaan palaute ja reagoi siihen. Ole läsnä, älä piiloudu, älä pelkää ja muista olla ihminen. Ole siis haluttu ja hyödyllinen.

Mutta miten tämä tehdään käytännössä, kun erilaisia digitaalisia viestintäkanavia on käytössä yli 20 ja viestinnässä tulisi olla mahdollisimman tasapuolinen kaikkia yli sataa toimipaikkaa kohtaan? En edes väitä ratkaisseeni ongelmaa kokonaan, mutta jos painit saman ongelman äärellä,  huomattavaa helpotusta saat yhdellä yksinkertaisella keinolla:

Jalkauta sisällöntuotanto

Meillä on henkilökuntaa n. 2000. Valtava potentiaali sisällöntuotannon näkökulmasta. 2000 ihmistä, jotka tuntevat omat asiakkaansa, toimipaikkansa ja tuotteensa. Ei tietenkään ole realistista kuvitella, että kaikki tuottaisivat julkaisukelpoista tekstiä someen tai blogeihin, mutta mahdollisuus siihen, että jokaisesta sadasta toimipaikasta löytyy yksi, on suuri. Ja vaikka nämä ihmiset eivät tuottaisi sisältöä, he ovat sitä. Jokapäiväistä elämää, jota asiakkaamme haluavat seurata. Kouluttamalla esimiehet käyttämään somekanavia, näytetään paitsi esimerkkiä alaisille, rakennetaan samalla suora palaute-/kysymyskanava asiakkaille ja liikkuva sisällöntuotantotyökalu viestintää varten.

Pelkästään kaupan- ja konsernin johtoryhmän läsnäolo Twitterissä on lisännyt valtavasti brändimme näkyvyyttä ja muuttanut tapaamme viestiä.

Asiakasta kuunnellaan ja ollaan vuorovaikutuksessa

Ja parasta tässä kaikessa on se, että tämä tapahtuu jo nyt luonnostaan. Kun aiempi toimintatapa oli se, että sähköpostiini tipahti tiedote tai valokuva verkkoon laitettavaksi, niin nyt ne ovat jo verkossa. Minulle jää sisällön jakaminen ja monistaminen oikeisiin kanaviin. Ja toimii tämä tietenkin myös toiseen suuntaa. Minulla on jo hyvä verkosto jakamassa sisältöä edelleen.

Perustele siis väellesi, miksi käyttää sosiaalista mediaa. Kouluta heidät ja jalkauta jokapäiväinen sisällöntuotantosi. Näin vapautat resurssejasi omaan sisällöntuotantoon, mittaamiseen, analysointiin ja digitaalisen strategian viilaamiseen. Et tule pettymään. Itse olen oppinut viimeisen kuukauden aikana paljon asioita eri toimipaikoista. Asioita, joita en olisi osannut koskaan kysyä ja joita en välttämättä koskaan olisi saanut tietää ilman twiittaavaa henkilöstöä.

Kun oma väkesi tuottaa näköisensä sisällön ja on läsnä verkossa asiakasta varten, on brändilläsi täydet mahdollisuudet olla halutuin ja hyödyllisin.