Facebook Business Manager on Facebookin tarjoama ilmainen palvelu yrityksille, jolla yritys voi hallinnoida helposti ja turvallisesti useita eri Facebook-sivuja, ylläpitäjiä ja mainostilejä ja jakaa tarvittavia oikeuksia helposti yhdestä paikasta. Esimerkiksi meillä Osuuskauppa Keskimaalla on käytössä jo yli 80 Facebook-sivua ja yli 10% henkilökunnasta tuottaa sisältöä tai muuten hallinnoi näitä sivuja, joten Business Managerin käyttö on itsestäänselvyys. Sivujen ylläpitäjille Business Manager tuo mm. seuraavat muutokset:

  • Henkilökohtaiseen ilmoituskeskukseen ei tule enää sivun ilmoituksia.
  • Et tykkää omalla aikajanalla sivusi julkaisuista sivun nimellä, vaan omalla nimelläsi.
  • Mahdollisuus siihen, että julkaiset omia juttujasi vahingossa yrityssivulle pienenee huomattavasti (ja toisinpäin).

Tarkoitus on siis helpottaa koko paketin hallinnointia ja erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan ylläpitäjien näkökulmasta.

Mikä muuttuu?

Vanhaan hallinnointitapaan tottuneille Business Manager tuo joitain muutoksia Facebookin käyttöön. Tässä postauksessa kerron tarkemmin, miten Business Manageriin liitytään ja miten sivuja pääsee sen jälkeen hallinnoimaan. Jos siis olet jonkin Facebook-sivun ylläpitäjä, saat tästä toivottavasti pika-avun yleisimpiin kysymyksiin käytön ensimetreillä. Jatkossa tutkimme tarkemmin varsinaista Facebookin sisällöntuotantoa, asetuksia ja muita tärkeitä toimintoja.

Business manageriin liitytään pääkäyttäjän lähettämän kutsun kautta. Kutsu voidaan lähettää mihin tahansa sähköpostiosoitteeseen, eikä sen tarvitse olla sama kuin Facebook-kirjautumiseen käytetty. Monesti kirjautumisosoitteena käytetty sähköposti onkin ikivanha, sen salasana unohtunut, eikä sitä pääse välttämättä enää lukemaan. Joskus kutsu saattaa mennä myös roskapostiin (Gmail ja Hotmail ainakin hylkivät välillä kutsuja) tai unohtua ja vanhentua. Tällöin se voidaan lähettää pyynnöstä uudestaan. Järjestelmästä saa myös aktivointilinkin, jonka pääkäyttäjä voi lähettää normaalina sähköpostina tai muuna viestinä. Itse olenkin ottanut tavaksi lähettää kutsun suoraan linkkinä.

EDIT 18.1.2016 Huomasimme, että käyttäjän täytyy kirjautua ensin Facebookiin ja avata vasta sen jälkeen aktivointilinkki. Muuten selain näyttää joko valkoista ruutua tai “Server Erroria”. Kyseessä voi olla väliaikainen Facebookin ongelma, mutta näin se ainakin ratkesi pitkän yrittämisen jälkeen.

Facebook Business Manageriin liittyminen
Sähköpostiin tuleva kutsu näyttää tältä.

Aktivointisähköpostissa klikataan “Aloita” -linkkiä, jonka jälkeen avautuvaan selainikkunaan kijoitetaan oma nimi ja jatketaan Facebookin kirjautumisen vahvistukseen. Tässä kohtaa tarvitaan henkilökohtaisia Facebook-tunnuksia. Vahvistuksen jälkeen järjestelmässä annetut oikeudet aktivoituvat ja käyttäjä pääsee ylläpitämään sivuja.

Facebook Business Manageriin liittyminen
Linkistä avautuva näkymä, mihin kirjoitetaan oma nimi.

Facebook Business Manageriin liittyminen
Viimeisessä vaiheessa käyttäjää pyydetään vahvistamaan liittyminen omilla Facebook-tunnuksilla. Tällä tavoin käyttäjä tunnistetaan ja yhdistetään määritettyihin resursseihin.

Business Manager löytyy aina Facebookin yläpalkin oikeassa yläkulmassa olevan nuolen alta. Kun klikkaat yrityksen nimeä, pääset Business Managerin aloitusnäkymään, mistä löydät sivut, joiden ylläpito-oikeus sinulla on. Samasta ikkunasta näet myös nopeasti tärkeimmät sivun mittarit. Sivulle pääset sen nimeä klikkaamalla. Jos et halua mennä sivulle Business Manager -näkymän kautta, voit navigoida suoraan sivulle haun, suosikkivalikon tai suoran osoitteen avulla. Tällöin Facebook ehdottaa sivun ylälaidassa sivun hallinnoimista Business Managerin avulla.

Facebook Business Manageriin siirtyminen
Business Manager löytyy Facebookin yläpalkista, kuten aiemmin yksittäinen sivukin.

Facebook Business Managerin päänäkymä
Business Managerin päänäkymä. Näkymä vaihtelee annettujen oikeuksien mukaan, mutta kaikille yhteisenä siitä löytyy linkit ylläpidettäviin sivuihin.

Facebook Business Manager
Varmista harmaasta palkista, että julkaiset yrityksen nimellä, et omallasi. Mikäli yläpalkki on sininen, olet edelleen kirjautuneena omalla nimelläsi.

Kun käyttäjällä on Business Manageriin määritetty ylläpito-oikeus sivuun, muuttuu sivulla oleva Facebookin sininen työkalupalkki harmaaksi Business Manager palkiksi.

Kun palkki on kokonaan harmaa, kaikki mitä sivulla teet, tapahtuu sen sivun nimissä. Kun se on sininen, kaikki mitä teet, tapahtuu omalla nimelläsi. Tämä on hyvä muistisääntö.

Kun haluat palata takaisin omaan profiiliisi tai kirjautua ulos, klikkaa Business Managerin nimeä yläpalkissa.

Tällä pikaohjeella saat toivottavasti apua, jos Facebook Business Manager kuulostaa tai tuntuu vaikealta ja tai pelottavalta. Seuraavassa osassa käydään läpi tarkemmin sivun varsinaista ylläpitoa. Jos kaipaat jotain tiettyä vinkkiä videon ja blogitekstin muodossa, niin vinkkaa vaikka kommenttina tähän postaukseen!

*Päivitetty 28.5.2017, alkuperäinen teksti julkaistu 16.1.2016.