Skip to main content

TikTok julkaisi taas helmikuussa 2022 uutta tutkimustietoa alustansa tehosta liiketoiminnan ja kaupanteon näkökulmasta. Tutkimus on tehty yhteistyössä Material -nimisen yrityksen kanssa ja on nimeltään “TikTok Marketing Science Global Retail Path To Purchase Study 2021 conducted by Material”. Alkuperäistä lähdettä tai tietoa tutkimuksesta en kuitenkaan löytänyt TikTokin oman julkaisun lisäksi.

Julkaisussa TikTok lanseeraa vanhan ostopolun tilalle uuden käsitteen, “Infinite loop”. Tällä halutaan tuoda esiin se, että muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä vanhat mallit muuttuvat, ja yhteisöllisyyden, viihteen ja ostamisen väliset rajat häilyvät TikTokin kaltaisella alustalla. Käsittelin jo aiemmin täällä TikTokin menestystarinoita ja ne tuntuvat saavan jatkoa.

TikTok infinite loop

“By listening to the TikTok community, we meet users where they want to be met, and it’s not in the funnel. Rather, it is an infinite loop with no start or end point, and it empowers brands to establish more meaningful relationships with consumers that result in communities of brand loyalists, repeat purchases, and greater spending.”

Eli perinteisen ostopolun sijaan TikTok (omien sanojensa mukaan) luo pidempiä ja sitoutuneempia asiakassuhteita, toistuvia ostoja ja parempaa tulosta. Loopin, johon asiakas oston jälkeen jää.

Vaikuttavia lukuja käyttäjistä ja käyttäytymisestä TikTokissa

Tutkimuksen mukaan TikTokista ostajaksi päätyvä on valmis käyttämään 14% enemmän rahaa verrattuna muista kanavista lähteviin ostopolkuihin. Lisäksi 37% käyttäjistä, jotka löysivät jotain uutta TikTokista, päätyivät ostamaan sen heti. Tämä on noin 1,5 kertainen määrä verrattuna muihin alustoihin. Tuotteen ostaneet ovat myös lähtökohtaisesti valmiita tuottamaan itse sisältöä tuotteeseen liittyen, mikä lisää näkyvyyttä ja sitä kautta saa aikaan positiivisen virran.

Muita mainitsemisen arvoisia lukuja löydät alla olevasta kuvasta sekä alkuperäisestä lähteestä osoitteessa https://www.tiktok.com/business/en/blog/infinite-loop-tiktok-retail-path-to-purchase