Kävin viime viikolla Parantajat -yhteisön isähahmon Perttu Ahvenaisen kanssa sparrauskahvilla. Visioimme muun muassa kaupan digitalisointia ja aihe lähti myöhemmin viikonloppuna lentoon myös Twitterissä #digiprisma -hashtagilla.

Millä tavalla digitaalisuus voisi parantaa ostoskokemusta kivijalkakaupassa? Voisiko se tehostaa kaupan omia prosesseja? Aihetta on pohtinut jo aiemmin mm. Juho Nevalainen omassa blogissaan “Ruokakauppa 2.0 – Miten digitaalisuus voi muuttaa kauppareissuja“.

Älyhylly

Useamman vuoden Prisman viihdeosastolla työskennelleenä, muistan elävästi joka-aamuisen rumban, kun uusia hintaetikettejä tulostettiin, revittiin ja sujauteltiin etikettilistoihin. Jo tuolloin mietin miten helppoa olisi, jos hinnat päivittyisivät automaattisesti tuotteen kohdalla olevaan näyttöön. Digitaalinen hyllynreuna pitäisi huolen siitä, että hinta on aina oikea, eikä ikäviä väärinkäsityksiä pääsisi sattumaan.

Millä tavalla älyhylly sitten auttaisi asiakasta? Hinnan lisäksi hyllynreunassa voitaisiin näyttää vaikka QR -koodia, mistä asiakas pääsisi lukemaan tarkempia tuotetietoja verkkokaupan puolelta. Jos ostopäätös jäisi jostain syystä tekemättä, saisi verkkokauppa kuitenkin jo tiedon asiakkaan käynnistä retargeting -markkinointia varten. QR-koodin sijaan voitaisiin käyttää ehkä myös NFC -siruja. Apu olisi lähellä myös henkilökunnalla, joilla kaikilla soisi jo muutenkin olevan vähintään älypuhelimet käytössään.

Ruokakaupan puolella tuoteselosteet saataisiin nähtäville samaan paikkaan kuin tuotekin. Jos tuote on loppu, osaisi hylly suositella vastaavaa tilalle. Älykäs hylly tukisi myös Nevalaisen ajatusta Älykkäästä mobiilireseptihausta.

Tässä yksi ehdotus #digiprisma -konseptiin. Lisää omasi kommentteihin, Twitteriin tai Parantajien FB-ryhmään.