Hootsuite on johtava sosiaalisen median työpöytä, jolla voi hallita kaikkia tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia, tuottaa niihin sisältöä, seurata sisältövirtoja sekä mitata ja analysoida toimintaa somessa.

Olen käyttänyt Hootsuitea nyt vuoden verran. Sisällöntuotannon työkaluna se on edelleen ikävä kyllä alikäytössä, kun huomioidaan mitkä mahdollisuudet se antaa. Etenkin Instagramin integrointi on loistava uudistus. Uskon kuitenkin, että jatkossa tulen käyttämään Hootsuitea enemmän myös julkaisualustana.

Keskityn kuitenkin nyt Hootsuiten uusimpaan lisäykseen, Analytics betaan, eli uudistuneeseen analytiikkatyökaluun. Hootsuitessa on ollut aiemminkin mahdollisuus somekanavien mittarointiin ja raportointiin, mutta uudistunut analytiikkatyökalu tekee aikamoisen harppauksen tällä saralla. Käyttöliittymä on selkeä, helppokäyttöinen ja omaan silmääni jopa kaunis. Aiemmin käyttämäni SumAll kehittyi juuri päinvastaiseen suuntaan ja siirtyminen Hoitsuiteen ei kaduta yhtään.

Vanhasta Hootsuiten analytiikasta saadut raportit olivat maksullisia ja niiden hinnoittelu perustui mielestäni todella sekavaan “pisteiden” ostamiseen. Betassa sen sijaan on yksi selkeä kuukausimaksu, millä (ainakin toistaiseksi) saa kaiken, mitä tarjolla on.

Betan alkunäkymä on Pro-käyttäjille lisämaksuton. Aloitusnäkymästä näet haluttujen Facebook-sivujesi ja Twitter-tiliesi postausmäärän, seuraajamäärän sekä kommenttien, tykkäysten ja jakojen määrän määritellylle ajanjaksolle. Lukuja verrataan edelliseen yhtä pitkään jaksoon. Lisäksi saat listan parhaiten toimineista sisällöistä. Mukana on myös graafi, josta näkee, onko saatu palaute positiivista, negatiivista vai neutraalia, mutta tämän paikkansapitävyydestä en tällä kokemuksella osaa sanoa vielä mitään.

hootsuite analytics beta
Overview-aloitusnäkymää

hootsuite_reactions.png
Sentiment-analyysi

Boards

Kun tiskiin laittaa dollareita, saakin sitten vähän enemmän. Boards-osiossa voit luoda template-tyylisesti itsellesi tauluja, joihin voit kiinnittää haluamasi kanavat ja mittarit ja vertailla lukuja ajanjaksottain tai tileittäin. Omassa käytössäni voin esim. verrata meidän kaikkien ravintoloiden Facebook-sivujen sisältöjen toimivuutta toisiinsa ja poimia parhaat sisällöt muille malliksi. Kun taulu halutuilla mittareilla on valmis, tilejä voi vaihtaa, lisätä tai poistaa nopeasti. Tauluja ei ainakaan vielä pysty kopioimaan, mutta Hootsuite tarjoaa tyhjän taulun lisäksi muutaman hyvän mallipohjan.

hootsuite_fb_boards_mallit.png
Hootsuiten tarjoamia Facebook-tauluja

hootsuite_fb_twitter_boards_mallit.png
Twitter- ja Facebook-tietoja voi yhdistää samaan näkymään. Mukana on myös hyvä Facebook-videoanalytiikka. Kaikki valmiitkin taulut ovat muokattavissa halutunlaisiksi.

hootsuite_boards_keskimaa.png
Taulut niputetaan yhdelle sivulle korteiksi

Hinta

Hootsuiten hinnoittelu koostuu edelleen ostettavista lisäominaisuuksista. 30 päivän kokeilujakson jälkeen on aika hankkia Hootsuite Pro, mikä sisältää 50 sosiaalisen median tiliä, postausten ajastuksen (myös Instagram) ja yhden ilmaisen “tiimiläisen”. Hintaa Prolla on amerikkalaisittain 14,99$. Lisää sometilejä myydään 10 kappaleen paketeissa, hinta 10$/paketti. Analytiikan hintalappu on 33$. Ei siis mitenkään päätähuimaavan kallista. Lisäksi myynnissä on mm. Facebookin mainostustyökalu, oma URL lyhenne ja uusimpana tulokkaana Facebook-kilpailut. Näihin en ole vielä tutustunut (Suosin Power Editoria ja Wooboxia).

Tulevaisuus

Suurin puute Analytics Betassa on tällä hetkellä se, että raportteja ei pysty jakamaan (paitsi Hootsuiten sisällä), tulostamaan tai exportaamaan mitenkään. Kysyin asiasta Hootsuitelta ja sain vastauksen, että tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä palveluun tulee mahdollisuus exportata taulut pdf-muodossa. Se, vaikuttaako tämä hinnoitteluun, on tietenkin eri asia. Toivottavasti ei vaikuta. Tulossa on lisäksi myös mahdollisuus lisätä muita somepalveluita tauluihin ja tiedusteluuni Instagramin analytiikasta sain ympäripyöreän vastauksen, että sitä rakennetaan parhaillaan, mutta julkaisuajankohtaa eivät voi vielä paljastaa. Tätä lisäystä odotankin innolla.

Odotetaan siis Betan kehitystä. Palaan asiaan uuden postauksen merkeissä, kun uusia ominaisuuksia ilmestyy palveluun!