Somemaailma kohahti, kun Facebook ilmoitti jokin aika sitten muuttavansa algoritmiaan niin, että se suosii enemmän ihmisten välistä kommunikointia kuin ihmisten ja sivujen välistä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että yrityssivujen näkyvyys tulee tippumaan edelleen huomattavasti ja käyttäjien aikajanalla tulee näkymään enemmän kavereiden julkaisuja. Facebook palaa siis tässä juurilleen.

Taustalla tutkimukset Facebookin vaikutuksesta ihmisen psyykeeseen

Nopealla päätelmällä voisi ajatella, että muutoksen taustalla on se, että Facebook pelkää käyttäjien karkaavan muihin palveluihin, koska Facebookin sisältö ei enää kiinnosta tai palvele käyttäjiään. Vaikka tämä varmasti isossa kuvassa taustalla onkin, on perimmäiset syyt syvemmällä.

Useammat tutkimuslähteet Facebookin omien tutkimusten lisäksi ovat nimittäin todenneet, että Facebookin käyttö vaikuttaa ihmisen psyykeeseen, eikä aina positiivisella tavalla. Mikäli palvelua käytetään ihmisten väliseen kommunikaatioon, se lisää ihmisten hyvinvointia. Tunnemme itsemme vähemmän yksinäisiksi, mikä taas johtaa iloisuuteen ja parempaan terveyteen. Kääntöpuolella passiivinen selailu ja videoiden katselu johtaa taas negatiivisiin psykologisiin vaikutuksiin. Tästä tullaan siihen, että pitääkseen käyttäjänsä tyytyväisinä ja sitoutuneempana, täytyy Facebookin tarjota enemmän sosiaalista kanssakäymistä. Kriittisesti omaa Facebook-aikajanaa katsoessa, tunnistan kyllä ongelman; sosiaalisuus on hävinnyt sosiaalisesta mediasta.

Samalla, kun sosiaalisuus ja ihmisten välinen yhteydenpito sekä keskustelu on vähentynyt Facebookissa, ovat Messenger ja WhatsApp vallanneet markkinoita. Ihmisten luontainen tarve pitää yhteyttä on löytänyt uudet kanavat. Ironista sinällään, että nämä molemmat ovat Facebookin omistamia.

Pelkkä tykkäys ei enää riitä

Kukaan ei osaa varmasti sanoa, miten uusi algoritmi käytännössä toimii ja miten se vaikuttaa sivujen postausten näkyvyyteen. Valistuneita arvauksia on paljon, mutta tietoa on vain Facebookin kehittäjillä. Jo aiemmin Facebook on ilmoittanut ”rankaisevansa” klikinmetsästäjiä, eli julkaisijoita, jotka pyrkivät aikaansaamaan liikennettä kohuotsikoilla. Viimeisimpänä on varoitettu käyttämästä suoria kehotteita kommentoimaan, tagaamaan, tykkäämään jne. Samanaikaisesti paras keino saada orgaanista näkyvyyttä, on ollut kommenttien, tagaamisten, tykkäysten ja klikkausten kerääminen. Melkoinen ristiriita siis.

Avainasemassa orgaanisen näkyvyyden kannalta tulee olemaan keskustelu. Keskustelulla tarkoitan nimenomaan ajatusten vaihtoa keskustelukentässä, en pelkkiä kommentteja postaukseen. Tähän asti esimerkiksi arvonnat, joihin on osallistuttu kommentoimalla, ovat saaneet huikeita reacheja, mutta jatkossa tämä ei todennäköisesti ole enää itsestäänselvyys. Facebook tulee arvottamaan korkeammalle julkaisut, joissa käyttäjät kommentoivat ja vastaavat toistensa kommentteihin, eli luovat keskustelua. Tämä tarkoittaa sitä, että yritysten on luotava sisältöä, mikä johtaa keskusteluun ja osallistuttava siihen myös itse. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että onnistuakseen pitämään näkyvyytensä kunnossa, on yrityksillä oltava resursseja vuorovaikutuksen ylläpitämiseen. Pelkkä tykkäys ei enää riitä, ei asiakkaan, eikä yrityksen puolelta.

Tunne asiakkaasi

Sitouttavan ja kommunikointiin aktivoivan sisällön tekeminen vaatii asiakkaan tuntemista. Enää ei kannata viestiä asioita, joista haluamme kertoa vaan asioita, joita seuraajamme haluavat kuulla. Jo useamman vuoden olen toistanut mantraa ”sisältö ratkaisee”, tänä vuonna se ratkaisee entistäkin enemmän. On siis aika valjastaa analytiikka ja tutkia, mitä ihmiset etsivät sivuiltasi, mitä muuta seuraajasi seuraavat ja mitä he odottavat. Seuraa trendaavia keskustelunaiheita ja etsi oma tulokulma aiheeseen. Osallistu ja osallista.

Video ei kuole

Vaikka alussa mainitsin, että videoiden katselu Facebookissa ei ole tutkitusti hyvästä, eivät ne ole katoamassa mihinkään, varsinkaan live-videot. Facebookin Adam Mosserin mukaan live-videot aikaansaavat 6 kertaa enemmän vuorovaikutusta kuin tavalliset, joten niitä kannattaa tehdä. Live-videoissakin suunnitelmallisuus on kuitenkin avainasemassa, hätäisesti tehty tärisevä livelähetys ei välttämättä toimi niin hyvin kuin suunniteltu, etukäteen mainostettu Q&A-sessio, johon katsojat voivat osallistua.

Valistuneet vinkkini

Tässä vaiheessa voi siis vain arvailla mitä tulossa on. Voin kuitenkin antaa muutaman vinkin, millä onnistut pitämään asiakkaat otteessasi Facebookissa. Nämä vinkit itse asiassa toimivat, vaikka algoritmiuudistusta ei tulisikaan.

  • Analysoi seuraajasi ja asiakkaasi
  • Kysy seuraajiltasi, mikä heitä kiinnostaa, jos et sitä tiedä
  • Tee sisältösuunnitelma
  • Varmista resurssit avoimeen keskusteluun
  • Panosta livevideoihin sisällöllisesti ja teknisesti
  • Pidä postaukset elossa vastaamalla kommentteihin
  • Seuraa, mikä toimii ja mikä ei ja löydä siihen syyt
  • Toista sitä, mikä toimii
  • Älä unohda kuunnella

+ Varaa vähän enemmän rahaa markkinointibudjetista somemainontaan. Tulet tarvitsemaan sitä.

LÄHTEET:

https://newsroom.fb.com/
Socialmediatoday.com
Facebook Media
Mark Zuckerbergin FB-postaus