Kuluneen vuoden suurin työponnistus on ehdottomasti ollut uuden Seppälän Prisman viestintä ja markkinointi digimaailmassa. Viime vuoden lokakuussa alkanut projekti on ollut osana jokaista työpäivää (ja iltaa) ja kun 28.4. asiakkaat päästettiin uuteen myymälään sisään, oli allekirjoittaneella ja varmasti monella muullakin projektiin osallistuneella jonkin aikaa melkoisen tyhjä olo. Kokonaisuus koostui yhdestä pitkästä viestintäteemasta sekä monista yksittäisistä tapahtumista, joiden kaikkien ympärillä tehtiin monikanavaista viestintää.

Kaiken tekemisen ytimenä oli se, että rakennamme Suomen parasta Prismaa, eikä kenellekään Keski-Suomessa jää tämä epäselväksi. Aiheen ympärille kehitettiin hashtag #sinulleparasta, mikä on kulkenut ja kulkee edelleen mukana kaikessa, mitä Prisman ympärillä tehdään. Työ aloitettiin sillä, että asiakkailta kysyttiin yksinkertaisella verkkolomakkeella ideoita ja mielipiteitä, mitä uudessa Prismassa pitäisi olla ja mikä vanhassa Prismassa ei ehkä sillä hetkellä toimi. Ideoita saatiin yli 2000 taloudelta. Lisäksi keskustelua käytiin aktiivisesti Facebookissa. Lopputuloksena ideoita saatiin useita tuhansia.

Asiakastoiveita haluttiin testata ja tätä varten perustettiin “testiryhmä”, joka valitsi toteutuskelpoisia ideoita ja testasi niitä vanhassa ja uudessa myymälässä. Jokaisesta testistä kuvattiin video ja testin avasi prismajohtaja blogipostauksen avulla. Postauksia kertyi n. 40 ja niitä on luettu nyt yli 25 000 kertaa. Osa testeistä kuvattiin ammattilaisten voimin TV-spoteiksi ja kaikkia videoita markkinoitiin myös Youtubessa TV-näyttöjen lisäksi. Ennen avausta kuvattiin 360° -video, missä toteutuneita ideoita esiteltiin valmiissa ympäristössä.

Viestintä digissä keskittyi aika pitkälti someen, erityisesti Facebookiin. Uudesta Prismasta onnistuttiin luomaan Keski-Suomen alueella asia, mikä aiheutti paljon keskustelua. Ilahduttavaa oli huomata, että projektin aikana Keskimaan Prismojen Facebook-sivusta tuli aidosti vuorovaikutteinen keskustelupaikka, jossa asiakkaat lähestyvät prismalaisia ja vaihtavat ajatuksia myös keskenään. Tämän mahdollistaa aito vuorovaikutteisuus ja se, että asiakkaiden viesteihin ja toiveisiin myös reagoidaan. Somekeskustelun ansiosta Prisman rakennussuunnitelmia muutettiin eräänkin kerran.

Facebookin lisäksi sisältöjä jaettiin tietenkin myös Twitterissä, Instagramissa ja Youtubessa. Lisäksi asioiville asiakkaille lähetettiin sähköpostiviestejä, joissa tiedotettiin rakentamisen etenemisestä. Myymälöiden näyttöverkostossa soitettiin mainosspotteja ja somesisältöjä nostettiin aktiivisesti esiin kaikessa viestinnässä printtiäkään unohtamatta. Erilaisia kohderyhmiä koostettiin kymmenittäin ja myös re-marketing oli onnistunutta. Sen lisäksi, että markkinointi oli monipuolista, oli se myös (kustannus)tehokasta.

Kaiken kaikkiaan projekti oli haastava ja opettava. Tämän projektin jälkeen kukaan tuskin ala-arvioi asiakaslähtöisen tekemisen ja sosiaalisen median voimaa. Monesti näkee, että asiakkaita aktivoidaan näennäisesti, heitä kuullaan, mutta ei kuunnella. Sosiaalisen median voima on kuitenkin siinä, että asiakkaiden viesteihin reagoidaan, sen tekee ihminen, ja viestit aiheuttavat konkreettisia toimenpiteitä. Älä siis unohda kuunnella.

Uuden Prisman digiä numeroina 1.10.2015 – 18.6.2016

  • Yli 5000 uutta seuraajaa FB:ssa
  • 16 000 kommenttia postauksiin. Kaikkiin reagoimista vaativiin reagoitu.
  • 52 000 tykkäystä postauksille
  • 3100 jakoa
  • 199 000 videon katselua FB:ssa, 117 000 Youtubessa
  • 72 000 sivulatausta laskeutumissivulla ( 10 400 avajaispäivänä )
  • 25 000 blogipostauksen lukua
  • Yli 900 uutta seuraajaa Instagramissa, 400 julkaisua hashtagilla #sinulleparasta
  • 343 000 näyttöä Adwordsissa
  • Facebook-mainonta tavoitti 288 000 henkilöä
  • Kokonaisimpressiomäärä FB:ssa 9,2M

Vertailulukuna mainittakoon, että viestintä keskitettiin Keskimaan toiminta-alueelle, jossa on n. 120 000 S-Etukortin omistajaa.

Lisätietoja voi halutessaan kysellä vaikka Twitterin välityksellä.