Tunteet ohjaavat ihmisen käyttäytymistä. Mainonnalla pyrimme herättämään tunteita ja tämänkin lauseen perimmäinen tarkoitus on saada lukija jatkamaan tekstin parissa. Emme kuitenkaan pääse mittaamaan, miten tunteisiin vaikutamme. Vielä.

Markkinointiviestinnän kohdentaminen on jokaiselle markkinoijalle perusasiaa. Kohdennamme viestejä iän, sukupuolen, sijainnin, ostohistorian, harrastusten ja verkkokäyttäytymisen mukaan. Uskallan väittää, että lähitulevaisuudessa saamme tähän palettiin mukaan myös tunteet.

Tänä jouluna monesta paketista paljastuu älykello tai -ranneke. Olemme tulleet tilanteeseen, missä tutkimme pilvipalvelusta miten voimme, olemmeko nukkuneet tarpeeksi tai pitääkö meidän lähteä lenkille. Tallennamme itsestämme verkkoon tietoja, joita aikaisemmin kerroimme hädin tuskin edes lääkärille. Puettavat älylaitteet on kytketty muihin laitteisiin, joilla kirjaudumme kymmeniin eri palveluihin päivittäin. Tässä yhdistelmässä piilee markkinoinnin seuraava iso kehitysmahdollisuus.

Ajatellaanpa, että nukut pommiin. Heräät 7.30 ja ensimmäinen palaveri on klo 8.15. Hampaita hermostuneena harjatessasi selaat Facebookia. Älykellosi ja puhelimesi kalenterimerkintä kertovat palvelulle, että sinulla on kiire ja aamiainen on syömättä. Saat aikajanallesi työmatkan varrella olevan huoltoaseman mainoksen Take-Away -aamiaisesta. Tilaat aamiaisen mukaasi yhdellä napin painalluksella ja nappaat sen matkalla luukulta mukaan.

Se, että voimme käyttää tietoa ihmisten vireystilasta, stressitasosta, terveydestä tai mielialasta markkinoinnissa, kuulostaa pelottavalta. Samalla se kuitenkin mahdollistaa laadukkaamman viestinnän ja paremmat palvelut.

Päivällä pidät esitystä suurelle ryhmälle. Osallistujat ovat kirjautuneet tapahtuman omaan palveluun, joka kertoo sinulle reaaliajassa ryhmän vireystason. Voit jäsennellä puheesi ja tauot sen mukaan. Lounastarjous napsahtaa puhelimeesi juuri oikealla hetkellä oman päivärytmisi mukaan, ei virastoaikojen.

Illalla tilaat elokuvan Netflixistä. Elokuvaa katsoessa lähetät tietoa tunteistasi Netflixille, joka analysoi tiedon ja päättelee, piditkö elokuvasta vai et? Muuttuiko mielentilasi positiiviseen vai negatiiviseen suuntaan? Oliko jännäri tarpeeksi jännä? Seuraavalla kerralla saat tarkemmin personoituja ehdotuksia juuri sen aikaiseen tunnetilaasi sopien.

Mahdollisuuksia miettiessä vain mielikuvitus on rajana. Ja niinhän sen pitää ollakin. Herättääkö ajatuksia tai tunteita?