Mikä on paras somenhallintatyökalu? Törmään tähän kysymykseen lähes viikottain, enkä usko että tähän oikeaa vastausta onkaan. Hyviä työkaluja on paljon ja paras työkalu on se, mikä tukee omaa liiketoimintaa parhaiten. En siis tässäkään tule vastaamaan, mikä on paras työkalu somen hallintaan, vaan esittelen yhden monipuolisimmista palveluista, jota itse olen käyttänyt nyt useamman vuoden ajan.

Hootsuite on oman esittelynsä mukaan palvelu ”to manage all your social media in one place” ja sitä se toden totta onkin. Hootsuiten avulla hallinnoit Facebookia, Instagramia, Twitteriä, LinkedInin yrityssivuja, Pinterestiä ja Youtubea helposti ja tehokkaasti. Kanavasta ja tilauksen laajuudesta riippuen voit julkaista ja mainostaa näistä palveluissa, seurata omissa kanavissa ja ulkoisissa medioissa tapahtuvaa keskustelua sekä mitata, miten onnistut tavoittamaan yleisösi sosiaalisessa mediassa.

Esittelen Hootsuiten Enterprise-tason käyttöä ja ominaisuuksia, jotka kaikki eivät ole käytössä muilla tasoilla. Lisenssien välisiä eroja voit tarkastella täältä ja halutessasi ottaa käyttöön ilmaisversion. Koska Hootsuiten käyttöliittymää ei ole saatavilla suomeksi, käytän tässä englanninkielisiä termejä erottelemaan ominaisuuksia.

KÄYTTÄJÄHALLINTA

Hootsuitessa käyttäjät ja sometilit jaetaan tiimeihin. Näin tiimeille voi jakaa vain tietyn osan tileistä. Pääkäyttäjä hallinnoi sekä tiimejä, että käyttäjiä ja jakaa oikeuksia tarpeen mukaan. Taustalle voi luoda mm. automaatioita, joilla tiettyyn kanavaan tulevat viestit tiketöidään automaattisesti tietylle tiimille. Näin voidaan liittää yrityksen asiakaspalvelu Hootsuiteen. Integraatioiden kautta tätä voidaan laajentaa mm. Zendeskiin.

Lisää tietoa käyttäjähallinnasta löydät Hootsuiten dokumentaatiosta.

Hootsuite Teams

STREAMS

Hootsuiteen lisättyjen sometilien sisällön saa näkymään Streams-välilehdelle. Suomennettuna ”sisältövirta” kuvastaa tätä varmasti parhaiten. Streamejä voi rakentaa eri käyttötarkoituksiin itselle parhaimmalla tavalla joko tyhjälle alustalle tai käyttäen valmiita pohjia. Streamit jaetaan ”tabeihin” eli välilehdiksi. Tabeja voi olla 20 (olen tosin löytänyt tähän kiertotien, eli niitä voi olla periaatteesa rajattomasti, mutta samalla se hidastaa latautumista) ja jokaisella tabilla voi olla 10 Streamiä.

Stream voi olla somepalvelusta riippuen:

FACEBOOK

  • Timeline (sivun seinä, omat ja vierailijoiden julkaisut)
  • My Posts (omat julkaisut)
  • Mentions (maininnat muilla sivuilla)
  • Messages (yksityisviestit)
  • Unpublished (julkaisut, jotka on poistettu julkaisusta)
  • Activity (kaikki kommentit ja maininnat)
  • Pages (mikä tahansa muu sivu, jota haluat seurata tiettynä sivuna)
  • Scheduled (ajastetut tulossa olevat postaukset)

Facebook-streameissa voit tykätä julkaisuista, kommentoida niitä tai jakaa julkaisun muille Hootsuiteen liitetyille Facebook-sivuille. Postaukset voi tiketöidä muille käyttäjille tarkastettavaksi ja kommentoitavaksi. Kommenteista voi luoda myös uuden streamin, jolloin tietyn postauksen kommentteja on helpompi seurata vaikkapa somekriisin osuessa kohdalle. Julkaisut voi lähettää suoraan sähköpostiin tiedoksi tai Hootsuite Adsiin mainostettavaksi. Itse käytän paljon Trelloa ja Hootsuiten Trello-integraation kautta pystyn lähettämään postaukset Trelloon todo-listaksi käsittelyä ja arkistointia varten.

Hootsuite Facebook-Stream

TWITTER

  • Home (oma Twitter -feed)
  • Mentions (maininnat)
  • Retweets (omat retweetit)
  • Followers (uudet seuraajat ja heidän viimeisin twiitti)
  • Lists (mikä tahansa omista listoista)
  • Likes (omat tykkäykset)
  • My Tweets (omat twiitit)
  • Search (mikä tahansa Twitter-haku)
  • Scheduled  (ajastetut tulossa olevat twiitit)

Twitter-streameissa voit tykätä julkaisuista, vastata niihin ja retweetata. Twiitit voi tiketöidä muille käyttäjille tarkastettavaksi ja kommentoitavaksi. Twiitteja voi tagata Hootsuiten sisäisillä tageilla tai lähettää sähköpostiin (tai esim. Trelloon, kuten FB:n tapauksessa).

INSTAGRAM

  • My posts (omat postaukset)
  • Scheduled (ajastetut tulossa olevat postaukset)
  • Hashtag (hashtag-haku)

Instagram-streameissa voit seurata julkaisuja ja jakaa, eli regrammata niitä. Tällä hetkellä API estää suoran tykkäämisen ja kommentoinnin. Postauksia voi tagata Hootsuiten sisäisillä tageilla tai lähettää sähköpostiin (tai esim. Trelloon, kuten FB:n tapauksessa). IG:n API-rajoitusten vuoksi Hootsuite ei näytä postaajan nimeä/tiliä hashtag-hakujen yhteydessä. Voit kuitenkin klikata “view on Instagram”-linkkiä ja tarkastaa tämän suoraan IG:ssa.

Hootsuite Instagram Stream

LINKEDIN

  • Updates (omat postaukset)
  • Scheduled (ajastetut tulossa olevat postaukset)

LinkedIn-streameissa voit tykätä julkaisuista ja kommentoida niitä. Postauksia voi tagata Hootsuiten sisäisillä tageilla tai lähettää sähköpostiin tarkastettavaksi. Kommenteista voi luoda Comment Streamin kuten FB-streameissa.

YOUTUBE

  • My Videos (omat julkaisut)
  • Published Comments (julkaistut kommentit omiin julkaisuihin)
  • Moderate
  • Likely Spam
  • Search (haku millä tahansa termillä Youtubesta)
  • Playlist (mikä tahansa oma playlist)

YouTube-streameissa voit tykätä/et tykätä julkaisuista sekä kommentoida ja jakaa niitä. Postauksia voi tagata Hootsuiten sisäisillä tageilla tai lähettää sähköpostiin (tai esim. Trelloon, kuten FB:n tapauksessa). Postaukset voi lähettää myös Hootsuite Adsiin mainostettavaksi. Kommenteista voi luoda Comment Streamin kuten FB-streameissa. Saatavilla on myös embed code sekä mahdollisuus lisätä videoita soittolistoille.

PINTEREST

  • Latest Pins (omat Pinnit)
  • Draft Pins (luonnokset)
  • Pin Calendar (kalenteri tulevista Pinneistä)
  • Scheduled Pins (ajastetut Pinnit)
  • Content suggestions (sisältöehdotuksia)

Pinterest toimii Hootsuitessa Tailwind-nimisen palvelun avulla. Hootsuiteen asennetaan ilmainen Tailwind-lisäosa tätä varten. Tailwind on erillismaksullinen palvelu, voit tutustua Tailwindiin täällä.
Pinterestiin julkaiseminen onnistuu Hootsuitesta ilman Tailwind-tiliä.

MUUTA

Streameihin voi tuoda mm. RSS-fiidin ulkoisesta lähteestä, esim. Mediaseurannasta. Näin kaikki yrityksen oma sisältö, sekä muiden tuottama sisältä ja keskustelut ovat samalla työpöydällä. RSS-strea,missa olevia julkaisuja voi jakaa, ajastaa, tiketöidä, lisätä ”lue myöhemmin” -listoille, tallentaa ja lisätä suosikiksi. Lisäksi jokaiseen sisältöön voi lisätä muistiinpanoja.

Hootsuite RSS

Jos käytössä on Hootsuite Ads, saa sen myös streamiksi. Ads-streamissa voi nopeasti tarkastella käynnissä olevia kampanjoita sekä tehdä nopeita muutoksia kampanjoihin. Se ei kuitenkaan korvaa mitenkään varsinaista Ads-käyttöliittymää, vaan toimii sen tukena.

Hootsuiteen on saatavilla kymmeniä erilaisia lisäosia ja näiden eri ominaisuuksia on mahdollista lisätä myös streameihin.

INBOX

Hootsuite Inbox logo
Inbox on Hootsuiten ”asiakaspalvelu”-osio. Inbox kerää kaikkien Facebook-sivujen, LinkedIn-yrityssivun ja Twitter-tilien yksityisviestit yhteen laatikkoon. Viestejä on mahdollisuus suodattaa kanavittain sekä tiketöidä eri käyttäjille ja tiimeille. Viestit jakautuvat Unassigned, Assigned, Assigned to me ja Done -otsikoiden alle.
Kun viesti on käsitelty ja siirretty Done-osioon se ei kuitenkaan siirry Facebookissa mihinkään vaan jää postilaatikkoon. Jos viestiin vastataan Facebookissa, vastaus näkyy myös Hootsuiten Inboxissa. Jos viestiin vastataan Hootsuitessa, näkyy vastaus luonnollisesti myös Facebookissa.

Hootsuite Inbox

PUBLISHER

Hootsuite Publisher logo
Publisher on tarkoitettu julkaisujen tekemiseen ja ajastamiseen. Publisherin ensimmäinen osio on Planner , joka avautuu viikkonäkymään, missä ajastetut julkaisut näkyvät kalenterimerkintänä. Näkymää voi suodattaa kanavittain tai kampanjoittain, mikäli postaukset on tehty kampanjoiden sisään. Voit myös katsoa kerralla kaikki tulevat postaukset. Kun postaus on julkaistu se muuttuu kalenterissa harmaaksi.

Publisherin Content -osiossa voi tarkastella luonnoksia, ajastettuja postauksia, menneitä ajastuksia sekä Approval -ketjussa olevia postauksia. Jos käytössä on RSS-feedejä, sisältökirjastoja, tai vaikka Google Drive, voi näitä sisältöjä ottaa työstöön Content -osiossa.

Jos ajastettavia postauksia on paljon, voi ne ladata Content-osiossa Excel-tiedostona, jolloin tekstit ja linkit saa helposti yhdellä ajolla kalenteriin. Tämän jälkeen postauksia voi muokata, lisätä niihin kuvia ja tehdä muut tarvittavat toimenpiteet.

Promote-osiossa voit luoda automaattisia boostaussääntöjä postauksille. Voit vaikkapa määrittää, että kaikkia linkin sisältäviä postauksia tietyltä tililtä markkinoidaan tietyllä summalla tietyn aikaa. Kuvassa tarkemmin eri sääntömahdollisuuksia automaattimarkkinoinnille. Promote-osio ei vaadi Hootsuite Adsia, mutta samat säännöt löytyvät molemmista. Promote luo valmiit kampanjat, mainosryhmät ja mainokset ja vie ne Facebookin mainonnanhallintaan. Kampanjoita voi säätää sen jälkeen halutessaan myös siellä.

Varsinainen uuden postauksen luominen tapahtuu Compose-ikkunassa. Ensin valitaan kampanja, johon postaus kuuluu. Kampanjavalinta täyttää valmiiksi mm. UTM-tagit linkkeihin. Kampanjavalinta ei kuitenkaan ole pakollinen, vaan postauksen voi luoda ilman kampanjaakin.

Compose-ikkuna Hootsuitessa

Tämän jälkeen valitaan kanavat, mihin postataan, kirjoitetaan teksti, lisätään linkit, kuvat ja videot. Mikäli postauksessa on linkki, Hootsuite tunnistaa sen ja ehdottaa UTM-tagien lisäystä. Tagit voi kirjoittaa suoraan tai lisätä valmiista templateista. Linkin voi myös lyhentää ow.ly -muotoon tai custom-lyhenteeksi, mikäli sellaisen omistaa.

UTM-tagaus Hootsuitessa

Postaukseen voi lisätä myös tageja, joiden avulla postausta voi seurata analytiikassa helpommin. Itse pidän näistä tageista, koska niiden avulla postausten ryhmittely on helppoa seurantavaiheessa.
Postaukseen voi lisätä myös location-tagauksen.

Hootsuite näyttää valmiin esikatselun kaikista valituista kanavista. Itse en yleensä sekoita eri palveluita, vaan teen erikseen postaukset Facebookiin, Twitteriin ja Instagramiin, mutta jossain tapauksissa saatan käyttää samaa sisältöä useammassa palvelussa.

Kuvat ja videot voi ladata suoraan koneelta tai käyttää Content Librarya. Tarjolla on ilmaisia kuvapankkikuvia mutta hyödyllisempää on integroida esim. Onedrive, Google Drive tai Dropbox Hootsuiteen, jolloin niiden sisältö tulee saataviille Content Libraryyn. Tarjolla on kattava määrä erilaisia ilmaisia integraatioita.

Valmiin postauksen voi ajastaa tai lähettää ulos heti. Postauksen voi myös tallentaa luonnoksena tai Content Libraryyn myöhempää käyttöä varten.

Pinterest-julkaisut tehdään saman näköisessä New Pin-ikkunassa, samalla tavalla kuin muutkin julkaisut, pienin eroin johtuen kanavan rajoituksista.

ANALYTICS

Hootsuite Analytics logo
Hootsuiten analytiikka on mielestäni todella monipuolinen ja kattava. Tarjolla on Measure-näkymä Twitterille, Facebookille ja Instagramille, postaukset taulukkona niiden toimivuuden yleissilmäilyä varten (myös LinkedIn), sekä tärkeimpänä raportit. Measure-osiosta voi ladata minkä tahansa kanavan sisällöt halutulta aikaväliltä myös .xlsx tai .csv -formaatissa. Taulukosta voi tarkastella postauksen sisältöä, kommenttien määrää, sitoutuneisuutta, linkkien klikkauksia, reachia, reaktioita, jakoja ja videoiden katselua. Sisältöjä voi suodattaa Hootsuiten tagien ja kampanjoiden mukaan.

Raporttinäkymä on analytiikan ehdoton kulmakivi. Saatavilla on valmiita raporttipohjia Twitterille Facebookille, Instagramille ja LinkedInille. Valmiilla pohjilla on helppo aloittaa, mutta parhaan hyödyn saa irti rakentamalla itse omiin tarpeisiin sopivan raportin tyhjästä. Eri palveluita voi yhdistää samalle raportille ja kanavia voi tarkastella joko erikseen tai niputtamalla niitä ilman mitään rajoituksia.

Raportteja voi kopioida, jakaa Hootsuiten sisällä muille käyttäjille ja ajastaa niin, että valmis raportti tulee haluttuna aikana sähköpostiin.

Tietoja voi tarkastella halutulla aikavälillä ja vertailla toisen aikavälin tuloksiin. Raportit saa ladattua .pdf, .xlsx, .csv ja .pptx -muodoissa.

Raportit koostetaan paneeleista, joita voi järjestellä oman mielen mukaan. Jokaisen paneelin ulkoasua voi myös muokata, sekä päättää näyttääkö se datan yhteenlaskettuna vai eritellen (mittarista riippuen tietenkin)

Hootsuite Analytics

SAATAVILLA OLEVAT MITTARIT

  • Check-ins
  • Check-ins by Page
  • Engagement
  • Engagement by Page
  • Engagement by Type
  • Fans
  • Fans by Age
  • Fans by City
  • Fans by Country
  • Fans by Gender
  • Fans by Language
  • Fans by Page
  • Inbound Messages
  • Inbound Messages by Gender
  • Inbound Messages by Language
  • Inbound Messages by Page
  • Inbound Messages by Sentiment
  • Inbound Messages by Tag
  • Inbound Messages by Topics
  • Inbound Messages by Type
  • Inbound Messages Table
  • Lost Fans
  • Lost Fans by Page
  • Negative Actions
  • Negative Actions by Page
  • Negative Actions by Type
  • Negative Feedback Rate
  • Negative Feedback Rate by Page
  • New Fans
  • New Fans by Page
  • Page 30-Seconds Views
  • Page 30-Seconds Views by Manual and Auto Play
  • Page 30-Seconds Views by Organic and Paid
  • Page 30-Seconds Views by Page
  • Page 30-Seconds Views by Unique and Repeat
  • Page Content Clicks
  • Page Content Clicks by Page
  • Page Content Clicks by Type
  • Page Engaged Users
  • Page Engaged Users by Page
  • Page Engagement Rate
  • Page Engagement Rate by Page
  • Page Impressions
  • Page Impressions by Page
  • Page Impressions by Type
  • Page Reactions
  • Page Reactions by Page
  • Page Reactions by Type
  • Page Story Comments
  • Page Story Comments by Page
  • Page Story Shares
  • Page Story Shares by Page
  • Page Video Views
  • Page Video Views by Manual and Auto Play
  • Page Video Views by Organic and Paid
  • Page Video Views by Page
  • Page Video Views by Unique and Repeat
  • Page Views
  • Post 10-Seconds Organic Video Views
  • Post 10-Seconds Organic Video Views by Campaign
  • Post 10-Seconds Organic Video Views by Page
  • Post 10-Seconds Organic Video Views by Tag
  • Post 10-Seconds Paid Video Views
  • Post 10-Seconds Paid Video Views by Campaign
  • Post 10-Seconds Paid Video Views by Page
  • Post 10-Seconds Paid Video Views by Tag
  • Post 10-Seconds Video Reach
  • Post 10-Seconds Video Reach by Campaign
  • Post 10-Seconds Video Reach by Page
  • Post 10-Seconds Video Reach by Tag
  • Post 10-Seconds Video Views
  • Post 10-Seconds Video Views (auto-play)
  • Post 10-Seconds Video Views (auto-play) by Campaign
  • Post 10-Seconds Video Views (auto-play) by Page
  • Post 10-Seconds Video Views (auto-play) by Tag
  • Post 10-Seconds Video Views (click-to-play)
  • Post 10-Seconds Video Views (click-to-play) by Campaign
  • Post 10-Seconds Video Views (click-to-play) by Page
  • Post 10-Seconds Video Views (click-to-play) by Tag
  • Post 10-Seconds Video Views (sound-on)
  • Post 10-Seconds Video Views (sound-on) by Campaign
  • Post 10-Seconds Video Views (sound-on) by Page
  • Post 10-Seconds Video Views (sound-on) by Tag
  • Post 10-Seconds Video Views by Campaign
  • Post 10-Seconds Video Views by Page
  • Post 10-Seconds Video Views by Tag
  • Post 30-Seconds Organic Video Views
  • Post 30-Seconds Organic Video Views by Campaign
  • Post 30-Seconds Organic Video Views by Page
  • Post 30-Seconds Organic Video Views by Tag
  • Post 30-Seconds Paid Video Views
  • Post 30-Seconds Paid Video Views by Campaign
  • Post 30-Seconds Paid Video Views by Page
  • Post 30-Seconds Paid Video Views by Tag
  • Post 30-Seconds Video Reach
  • Post 30-Seconds Video Reach by Campaign
  • Post 30-Seconds Video Reach by Page
  • Post 30-Seconds Video Reach by Tag
  • Post 30-Seconds Video Views (auto-play)
  • Post 30-Seconds Video Views (auto-play) by Campaign
  • Post 30-Seconds Video Views (auto-play) by Page
  • Post 30-Seconds Video Views (auto-play) by Tag
  • Post 30-Seconds Video Views (click-to-play)
  • Post 30-Seconds Video Views (click-to-play) by Campaign
  • Post 30-Seconds Video Views (click-to-play) by Page
  • Post 30-Seconds Video Views (click-to-play) by Tag
  • Post Clicks
  • Post Clicks by Campaign
  • Post Clicks by Page
  • Post Clicks by Tag
  • Post Comments
  • Post Comments by Campaign
  • Post Comments by Page
  • Post Comments by Tag
  • Post Complete Organic Video Reach
  • Post Complete Organic Video Reach by Campaign
  • Post Complete Organic Video Reach by Page
  • Post Complete Organic Video Reach by Tag
  • Post Complete Organic Video Views
  • Post Complete Organic Video Views by Campaign
  • Post Complete Organic Video Views by Page
  • Post Complete Organic Video Views by Tag
  • Post Complete Paid Video Reach
  • Post Complete Paid Video Reach by Campaign
  • Post Complete Paid Video Reach by Page
  • Post Complete Paid Video Reach by Tag
  • Post Complete Paid Video Views
  • Post Complete Paid Video Views by Campaign
  • Post Complete Paid Video Views by Page
  • Post Complete Paid Video Views by Tag
  • Post Engaged Fans
  • Post Engaged Fans by Campaign
  • Post Engaged Fans by Page
  • Post Engaged Fans by Tag
  • Post Engaged Users
  • Post Engaged Users by Campaign
  • Post Engaged Users by Page
  • Post Engaged Users by Tag
  • Post Impressions
  • Post Impressions by Campaign
  • Post Impressions by Page
  • Post Impressions by Tag
  • Post Likes
  • Post Likes by Campaign
  • Post Likes by Page
  • Post Likes by Tag
  • Post Link Clicks
  • Post Link Clicks by Campaign
  • Post Link Clicks by Page
  • Post Link Clicks by Tag
  • Post Organic Impressions
  • Post Organic Impressions by Campaign
  • Post Organic Impressions by Page
  • Post Organic Impressions by Tag
  • Post Organic Reach
  • Post Organic Reach by Campaign
  • Post Organic Reach by Page
  • Post Organic Reach by Tag
  • Post Organic Video Reach
  • Post Organic Video Reach by Campaign
  • Post Organic Video Reach by Page
  • Post Organic Video Reach by Tag
  • Post Organic Video Views
  • Post Organic Video Views by Campaign
  • Post Organic Video Views by Page
  • Post Organic Video Views by Tag
  • Post Organic Video Watch Duration
  • Post Organic Video Watch Duration by Campaign
  • Post Organic Video Watch Duration by Page
  • Post Organic Video Watch Duration by Tag
  • Post Other Actions
  • Post Other Actions by Campaign
  • Post Other Actions by Page
  • Post Other Actions by Tag
  • Post Paid Impressions
  • Post Paid Impressions by Campaign
  • Post Paid Impressions by Page
  • Post Paid Impressions by Tag
  • Post Paid Reach
  • Post Paid Reach by Campaign
  • Post Paid Reach by Page
  • Post Paid Reach by Tag
  • Post Paid Video Reach
  • Post Paid Video Reach by Campaign
  • Post Paid Video Reach by Page
  • Post Paid Video Reach by Tag
  • Post Paid Video Views
  • Post Paid Video Views by Campaign
  • Post Paid Video Views by Page
  • Post Paid Video Views by Tag
  • Post Photo Views
  • Post Photo Views by Campaign
  • Post Photo Views by Page
  • Post Photo Views by Tag
  • Post Reach
  • Post Reach by Campaign
  • Post Reach by Page
  • Post Reach by Tag
  • Post Reactions
  • Post Reactions by Campaign
  • Post Reactions by Page
  • Post Reactions by Tag
  • Post Reactions: Anger
  • Post Reactions: Anger by Campaign
  • Post Reactions: Anger by Page
  • Post Reactions: Anger by Tag
  • Post Reactions: Haha
  • Post Reactions: Haha by Campaign
  • Post Reactions: Haha by Page
  • Post Reactions: Haha by Tag
  • Post Reactions: Like
  • Post Reactions: Like by Campaign
  • Post Reactions: Like by Page
  • Post Reactions: Like by Tag
  • Post Reactions: Love
  • Post Reactions: Love by Campaign
  • Post Reactions: Love by Page
  • Post Reactions: Love by Tag
  • Post Reactions: Other
  • Post Reactions: Other by Campaign
  • Post Reactions: Other by Page
  • Post Reactions: Other by Tag
  • Post Reactions: Sorry
  • Post Reactions: Sorry by Campaign
  • Post Reactions: Sorry by Page
  • Post Reactions: Sorry by Tag
  • Post Reactions: Wow
  • Post Reactions: Wow by Campaign
  • Post Reactions: Wow by Page
  • Post Reactions: Wow by Tag
  • Post Shares
  • Post Shares by Campaign
  • Post Shares by Page
  • Post Shares by Tag
  • Post Video Length
  • Post Video Length by Campaign
  • Post Video Length by Page
  • Post Video Length by Tag
  • Post Video Plays
  • Post Video Plays by Campaign
  • Post Video Plays by Page
  • Post Video Plays by Tag
  • Post Video Reach
  • Post Video Reach by Campaign
  • Post Video Reach by Page
  • Post Video Reach by Tag
  • Post Video Views
  • Post Video Views (auto-play)
  • Post Video Views (auto-play) by Campaign
  • Post Video Views (auto-play) by Page
  • Post Video Views (auto-play) by Tag
  • Post Video Views (click-to-play)
  • Post Video Views (click-to-play) by Campaign
  • Post Video Views (click-to-play) by Page
  • Post Video Views (click-to-play) by Tag
  • Post Video Views (sound-on)
  • Post Video Views (sound-on) by Campaign
  • Post Video Views (sound-on) by Page
  • Post Video Views (sound-on) by Tag
  • Post Video Views by Campaign
  • Post Video Views by Page
  • Post Video Views by Tag
  • Post Video Watch Duration
  • Post Video Watch Duration by Campaign
  • Post Video Watch Duration by Page
  • Post Video Watch Duration by Tag
  • Post Viral Impressions
  • Post Viral Impressions by Campaign
  • Post Viral Impressions by Page
  • Post Viral Impressions by Tag
  • Post Viral Reach
  • Post Viral Reach by Campaign
  • Post Viral Reach by Page
  • Post Viral Reach by Tag
  • Posts
  • Posts by Campaign
  • Posts by Page
  • Posts by Tag
  • Posts by Topics
  • Posts Table
  • Received PMs
  • Received PMs by Page
  • Referral Traffic
  • Sources That Brought New Fans
  • Total Reach
  • Total Reach by Age
  • Total Reach by Country
  • Total Reach by Gender
  • Total Reach by Page
  • Traffic
  • Traffic by Page
  • Video Views Table
  • Virality Rate
  • Virality Rate by Page

Facebookin analytiikkaa Hootsuitessa

  • Engagement
  • Engagement by Account
  • Engagement by Type
  • Followers
  • Followers by Account
  • Inbound Messages
  • Inbound Messages by Account
  • Inbound Messages by Filter
  • Inbound Messages by Gender
  • Inbound Messages by Language
  • Inbound Messages by Sentiment
  • Inbound Messages by Topics
  • Inbound Messages Table
  • Post Comments
  • Post Comments by Account
  • Post Comments by Campaign
  • Post Comments by Filter
  • Post Comments by Post Type
  • Post Comments by Tag
  • Post LikesPost Likes by Account
  • Post Likes by Campaign
  • Post Likes by Filter
  • Post Likes by Post Type
  • Post Likes by Tag
  • Post Video Views
  • Post Video Views by Account
  • Post Video Views by Campaign
  • Post Video Views by Filter
  • Post Video Views by Tag
  • Posts
  • Posts by Account
  • Posts by Campaign
  • Posts by Filter
  • Posts by Tag
  • Posts by Topics
  • Posts by Type
  • Posts Table
  • Video Views Table
  • Clicks by Country
  • Clicks by Referrer
  • Engagement
  • Engagement by Account
  • Engagement by Type
  • Followers
  • Followers by Account
  • Inbound Messages
  • Inbound Messages by Account
  • Inbound Messages by Country
  • Inbound Messages by Gender
  • Inbound Messages by Language
  • Inbound Messages by Sentiment
  • Inbound Messages by Tag
  • Inbound Messages by Topics
  • Inbound Messages by Type
  • Inbound Messages Table
  • Mentions
  • Mentions by Account
  • Net New Followers
  • Net New Followers by Account
  • Post Likes
  • Post Likes by Account
  • Post Likes by Campaign
  • Post Likes by Tag
  • Post Replies
  • Post Replies by Account
  • Post Replies by Campaign
  • Post Replies by Tag
  • Post Retweets
  • Post Retweets by Account
  • Post Retweets by Campaign
  • Post Retweets by Tag
  • Received DMs
  • Received DMs by Account
  • Shortened Links
  • Shortened Links by Account
  • Total Clicks
  • Total Clicks by Account
  • Traffic
  • Traffic by Account
  • Tweets
  • Tweets by Account
  • Tweets by Campaign
  • Tweets by Tag
  • Tweets by Topics
  • Tweets Table
  • Engagement
  • Engagement by Page
  • Engagement by Type
  • Followers
  • Followers by Organic and Paid
  • Followers by PagePage Clicks
  • Page Clicks by Page
  • Page Comments
  • Page Comments by Page
  • Page Engagement Rate
  • Page Engagement Rate by Page
  • Page Impressions
  • Page Impressions by Page
  • Page Likes
  • Page Likes by Page
  • Page Reach
  • Page Reach by Page
  • Page Shares
  • Page Shares by Page
  • Post Clicks
  • Post Clicks by Campaign
  • Post Clicks by Page
  • Post Clicks by Tag
  • Post Comments
  • Post Comments by Campaign
  • Post Comments by Page
  • Post Comments by Tag
  • Post Engagement Rate
  • Post Engagement Rate by Campaign
  • Post Engagement Rate by Page
  • Post Engagement Rate by Tag
  • Post Impressions
  • Post Impressions by Campaign
  • Post Impressions by Page
  • Post Impressions by Tag
  • Post Likes
  • Post Likes by Campaign
  • Post Likes by Page
  • Post Likes by Tag
  • Post Shares
  • Post Shares by Campaign
  • Post Shares by Page
  • Post Shares by Tag
  • Posts
  • Posts by Campaign
  • Posts by Page
  • Posts by Tag
  • Posts Table

Uusimpana lisäyksenä analytiikassa on nyt mahdollista mitata asiakaspalveluun liittyviä lukuja, kuten vasteaikoja.

Tiimien tehokkuus Hootsuitessa

ASSIGNMENTS

Hootsuite Assignments logoAssignments-osiossa käyttäjä voi tarkastella tiketöityjä sisältöjä, viestejä ja kommentteja. Tikettejä voi suodattaa sen mukaan, kenelle se on tiketöity, mistä se on tiketöity ja mikä viestin tyyppi on.Suodattimet voi tallentaa nopeita hakuja varten.

APPS

Hootsuite Apps logoHootsuitessa on saatavilla lukuisa määrä lisäosia, eli Appeja. Suuri osa näistä on ilmaisia, mutta maksullisiakin löytyy. LIsäosien avulla Hootsuite voidaan integroida esimerkiksi erilaisiin CRM-järjestelmiin, kuten Salesforceen. Appeja voi rakentaa myös itse. Listaus kaikista saatavilla olevista apeista löytyy Hootsuiten App Directorysta.

TUKI JA KOULUTUS

Hootsuiten asiakastuki on ammattitaitoista ja nopeaa. Muutamia ongelmia vuosien saatossa on ratkottu, yleensä aina saman vuorokauden aikana. Ensimmäinen vastaus tulee yleensä puolen tunnin sisällä.

Enterprise -asiakkailla on oma yhteyshenkilö, jonka kanssa käydään kuukausittain tunnin mittainen Google Hangout. Näissä tapaamisissa käydään läpi Hootsuiten käyttöä, tulossa olevia uudistuksia, ongelmia ja muuta mielessä olevaa. Pari kertaa vuodessa on isompi Follow Up, missä tarkastellaan vielä tarkemmin Hootsuiten käyttöä ja mietitään onko jotain, mitä voidaan tehdä paremmin. Pari kertaa kuussa oma asiakkuusvastaava lähettää sähköpostilla tiivistelmän päivityksistä ja tulossa olevista uusista ominaisuuksista.

Hootsuite Academy tarjoaa koulutusta niin Hootsuiten käyttöön kuin sosiaalisen median markkinointiinkin. Koulutukset ovat verkkokursseja, jotka suorittamalla saa itselleen sertifikaatin ko. Koulutukseen liittyen.

SUMMA SUMMARUM

Hootsuite on monipuolinen työkalu, kun hallittavana on paljon sosiaalisen median kanavia. Omassa dashboardissa on tällä hetkellä 120 tiliä, joiden päivittäinen hoito on sulavaa Hootsuiten avulla. Hootsuitessa on omat puutteensa, kuten kaikissa muissakin vastaavissa palveluissa. En voi väittää sen olevan paras, mutta omiin tarpeisiin olen sen kokenut sopivimmaksi. Käytän myös Hootsuite Adsia, mikä täydentää kokonaisuutta hienosti.

Hootsuite CertificationToivottavasti sait tästä apua kysymyksiisi. Jos jokin jäi mietityttämään tai kaipaat lisätietoa, laita viestiä Twitterissä, Facebookissa tai LinkedInissä. Verkostoidun ja autan mielelläni!