Sosiaalisen median parissa työskennellessä minulle on käynyt niin, että oma sosiaalisen median käyttö nimenomaan sisällöntuotannon näkökulmasta on vähentynyt huomattavasti. Facebookista ja Twitteristä on tullut silmäilymedioita ja harvemmin postaan mitään. Instagram on ainoa kanava, jota tulee käytettyä enemmän ja se on samalla ainoa kanava, jota käytän ei-ammatillisessa mielessä. Kun päivät ovat somea täynnä, ei vapaa-ajalla enää riitä siihen energiaa. Sinällään asiassa ei ole mitään pahaa, mutta se tarkoittaa myös sitä, että ajatukset jumiutuvat ja ammatillinen kehittyminen jää junnaamaan paikalleen, jos kehittävä keskustelu puuttuu.

Osallistuin jokin aika sitten Someco Oy:n järjestämään #Somecoffee -seminaariin. Seminaarin teemana oli sosiaalisen median integroituminen osaksi sisältötyötä ja markkinointiviestintää. #Somecoffee ei sinällään sisältänyt mitään uutta, mitä emme olisi jo somen saralla tehneet, mutta nostan esiin kolme asiaa, miksi tällaisissa tapahtumissa kannattaa käydä:

  1. Huomaat tekeväsi asioita oikein
  2. Huomaat muiden tekevän samoja virheitä ja painivan samojen ongelmien kanssa
  3. Pääsi tuulettuu ja ajattelu lähtee liikkeelle

Lähetin maailmalle muutaman twiitin tilaisuudesta ja huomasin niiden saavan todella hyvin vastakaikua. Tämä käynnisti prosessin, mikä tulee paitsi kehittämään omaa työtä myös koulutuksia, joita yrityksessämme vedän. Tärkeimmät huomiot päivästä:

Katso myös tuloksia

Kun mittaat tekemistä, muista myös katsoa tuloksia. Älä jää toistamaan huonoja ratkaisuja, mutta älä myöskään hyviä. Mittaamisessa ei ole mitään järkeä, jos tulokset ei johda toimenpiteisiin. Kuluttajien tapa käyttää sosiaalista mediaa kehittyy koko ajan, joten myös meidän sisällöntuottajina täytyy kehittyä. Pysähdy siis välillä, katso tuloksia ja anna somestrategialle evoluution mahdollisuus. (Kiitos Maarit Niemelä näistä ajatuksista.)

Ole kärsivällinen

Asia, jota joudun toistamaan usein. Kukaan ei lähde ravintolaan nähdessään Facebook-feedissä kuvan annoksesta. Sen sijaan pitkällä ajalla saatu mielikuva palvelevasta, hauskasta ja viihtyisästä ravintolasta vaikuttaa päätökseen, kun tulee aika varata pöytä.

Jalkauta ja julista

Miksi markkinointiosaston pitäisi triggeröidä asiakkaita keskusteluun, jos ne joilla on vastaukset eivät osallistu siihen? Jalkauta siis some johtoryhmän ja asiantuntijoiden päivään. Opasta työntekijöitä tuottamaan sisältöä jokapäiväisestä tekemisestä. Se tulee vaatimaan julistamista ja hissipuheita, mutta se kannattaa. (Kiitos Minna Valtari.)

Osallista ja kuuntele

Juha-Matti Levo muistutti asiasta, mitä olen sivunnut myös aiemmin blogissa. Yrityksen seuraajissa on valtava potentiaali kehittää toimintaa. Muista siis osallistaa ja osallistua. Kun järjestät seuraavan kerran arvonnan Facebookissa, niin miksi et kysyisi jotain, minkä avulla voit parantaa palvelua?

Muun muassa näillä tuuletetuilla ajatuksilla jatketaan työtä sosiaalisen median parissa.

PS. Ensimmäinen teksti uudella blogialustalla. Täällä saattaa esiintyä vielä virheitä, vaikka siirto Drupalista WordPressiin sujuikin suhteellisen kivuttomasti.