Kirjoitin keväällä ajatuksia digiprismasta ja siitä millä tavalla digitaalisuus voisi parantaa ostoskokemusta kivijalkakaupassa. Aihe nousi taas ajankohtaiseksi viime viikolla, kun aloitimme kampanjoinnin uuden Prisma Seppälän rakennusprojektin tiimoilta.

Suomen ensimmäinen Prisma rakennettiin Jyväskylän Seppälään vuonna 1972. Ensi vuonna tämän maamerkin taakse avataan uusi, Suomen paras Prisma. Uuden Prisman markkinointi aloitettiin viime viikon lopulla ja rakensin kampanjaa varten laskeutumissivun, missä asiakkaat voivat jättää ideoitaan ja toiveitaan, miten uudesta kaupasta saadaan todellakin Suomen paras. Ensimmäisen kolmen päivän aikana ideoita on jo lähes tuhat. Tämän lisäksi keskustelua käydään luonnollisesti myös Facebookissa. Voin sanoa, että suosio yllätti.

Positiivisesti yllätti myös se, että ideoiden joukossa on runsaasti ajatuksia Prisman digitaalisuudesta.

Kaupoissa voisi olla jonkinlainen hakukone, joka kertoo heti miltä hyllyltä löydät etsimäsi tuotteen.

Ehdottomasti nettitilaus kauppakassi palvelu, sijoitus lähelle ulko-ovia jotta auton saa lähelle.

Suurin ja hartain toiveeni on että viimeinkin saadaan toimiva elintarvikkeiden nettikauppa

Voisiko -näin digiaikaan- liikkeeseen laittaa muutamia hakupisteitä, joissa tuotenimen näpyttelemällä selviäisi tuotteen sijaintipaikka ja hylly? Samassa voisi olla tuotteen tiedot siitä sopiiko se allergikoille.

Tässä vain muutamia. Useampi toivomus liittyen ruoan verkkokauppaan, kaupan sisäiseen hakukoneeseen ja vaikkapa reseptien löytämiseen. Kommentteja lukiessa varisee viimeinenkin pelko siitä, että digitaalisuus söisi kivijalkakaupan. Digitaalisuutta nimenomaan toivotaan tukemaan ostokokemusta ja tehostamaan kaupassakäyntiä. Ruoan verkkokauppakaan ei tule poistamaan asiakasvirtoja, vaan on lisäpalvelu sitä tarvitseville.

Nyt jos koskaan meillä on mahdollisuus rakentaa toimiva hypermarket myös digitaaliseen ympäristöön asiakkaita kuunnellen. Toivon todella, että uusi Prisma on Suomen paras, myös digitaalisesti. Jokaista ideaa emme varmasti pääse toteuttamaan, mutta itselläni on kunnianhimoinen tavoite, että rakennusvaiheessa mahdollisimman moni idea otetaan huomioon, jotta pystymme kehittymään ja kehittämään palveluita matkan edetessä. Mikäli esiin nousee kuningasidea, mitä muualla ei ole toteutettu, niin olemme aina innokkaita myös pilotoimaan.

Millainen siis olisi mielestäsi Suomen paras digiprisma? Twiittaa hashtagilla #digiprisma. Jatketaan ideointia yhdessä!