Somekanavat TikTok etunenässä pursuavat erilaisia ”side hustle” -vinkkejä, joiden toimivuudesta voi olla montaa eri mieltä. Yksi tällainen trendikäs ns. passiivinen tulonlähde on Print On Demand -verkkokauppa (POD), eli suomalaisittain tarvepainatus. Mutta mitä tarvepainatus on, miten se toimii ja mistä lähteä liikkeelle? Keräsin tähän kirjoitukseen aiheesta muutamat perusasiat aiheesta Print On Demand Suomi.
Kaikenkattavaa POD-opasta en yhteen kirjoitukseen tiivistä, vaan tämä on johdatus aiheeseen, josta tulen kirjoittamaan enemmän jatkossa.
Postaus sisältää kumppanuuslinkkejä, joiden klikkailu ei maksa sinulle mitään, mutta saattaa tuottaa kirjoittajalle provisiotuloja mahdollisten ostojen jälkeen.
Mitä tarvepainatus tarkoittaa?
Tarvepainatus tarkoittaa käytännössä sitä, että verkkokaupan omistaja suunnittelee erillisessä palvelussa erilaisiin tuotteisiin painettavia kuvia, eli printtejä. Printatut tuotteet ovat myynnissä verkkokauppiaan kaupassa ja asiakkaan tehtyä tilauksen, tuote valmistetaan tässä valitussa palvelussa ja lähetetään asiakkaalle. Asiakas maksaa tuotteen tilausvaiheessa kauppiaalle ja kauppias valmistajalle. Kauppiaalle jää tässä hänen itsensä määrittelemä kate tuotteesta. Esimerkiksi näillä sivuilla majaileva kauppa toimii tällä periaatteella.
Tarvepainatuksen suurin etu on se, että verkkokauppias ei tarvitse minkäänlaista varastoa, koska jokainen tuote valmistetaan yksitellen aina tilauksen saavuttua. Liiketoimintaa on siis helppo skaalata, koska tuotteen lisääminen kauppaan ei käytännössä maksa mitään. POD-yritykset markkinoivat omia palveluitaan myös ympäristöystävällisinä, koska jokainen tuote valmistetaan tarpeeseen, ei varastoihin lojumaan. Tämä pitää paikkansa, jos asiaa ajatellaan esimerkiksi siitä näkökulmasta, että ei tarvita varastotiloja eikä hävikkiä synny. Lisäksi tuotteet pyritään painamaan mahdollisimman lähellä loppuasiakasta, jolloin rahtaamisen määrä vähenee. Suomessa ei kuitenkaan tuotteita juurikaan paineta, eli suomalaisen POD-kaupan tuotteet tulevat aina kauempaa.
Haittapuolena voidaan pitää sitä, että kauppiaana ei pysty tarkkailemaan laatua, koska varsinainen lopputuote ei kulje kauppiaan kautta, vaan suoraan tehtaalta loppuasiakkaalle. Lisäksi kauppias maksaa tuotteen aina reaaliajassa valmistajalle ja asiakkaan maksu kauppiaalle tulee viiveellä, eli kauppiaalla täytyy olla tilillä puskuria, jotta tilaus-toimitusketju ei katkea, jos tilauksia tuleekin lyhyessä ajassa runsaasti.
Tarvepainatus ei myöskään tarkoita sitä, että verkkokauppa on pakollinen osa kokonaisuutta, vaan tavarantoimittajilta voi ostaa tuotteita omilla painatuksilla itselleen suoraan palvelusta. Näppärä tapa tehdä esim. kustomoituja lahjoja tai erilaista brändättyä materiaalia yritykselle!
Mistä aloittaa oma tarvepainatus-verkkokauppa?
Kolme tärkeintä tarvepainatukseen perustuvan verkkokaupan elementtiä ovat:
- Varsinainen verkkokauppa, missä myyt tuotteita
- Valmistaja, joka valmistaa tuotteet
- Printti, mikä tuotteisiin painetaan
Verkkokauppa-alustan valinta
Verkkokauppa-alustoja on valtava määrä, joten valinta voi olla vaikea. Tässä kirjoituksessa en lähde pureutumaan tarkemmin eri alustoihin, mutta listaan alle muutaman yleisimmän ja käytetyimmän vaihtoehdon.
Woocommerce
Woocommerce on WordPress-alustalla toimiva verkkokauppa, jonka perustaminen on suht. helppoa ja edullista. Itse WordPress ja Woocommerce ovat ilmaisia, mutta palvelintila ja domain tuovat jonkin verran kuukausittaista kulua, riippuen mistä ne hankki. Tämä sivusto ja sivuston verkkokauppa toimivat tällä combolla.
Alkuun pääsee siis suhteellisen nopeasti, mutta mitä enemmän kauppaansa haluaa ominaisuuksia, ulkoasumuokkauksia ja hienouksia, sitä enemmän menee sekä aikaa, että todennäköisesti myös rahaa. Lisäksi pidemmälle viety muokkaus vaatii teknistä osaamista. WordPress/Woocommerce -sivustoa voi pyörittää myös ilman omaa palvelintilaa, mutta omissa kirjoituksissani käsittelen nimenomaan omaan palvelintilaan asennettua versiota.
Shopify
Shopify on Woocommercen ohella maailman käytetyin verkkokauppa-alusta. Shopifyn käyttöönotto on helppoa, samoin ylläpito, mutta kustannuspuolella täytyy varautua jatkuviin kuukausimaksuihin. Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta Shopifysta kauppiaana, mutta olen ylläpitänyt asiakkaiden Shopify-kauppoja ja todennut alustan olevan joustava monenlaiseen tekemiseen. Ilman koodausosaamista Shopify tulee pidemmällä aikavälillä huomattavasti kalliimmaksi kuin Woocommerce, koska asiat joita Woocommerceen rakentaa ilmaiseksi ovat Shopifyssa yleensä maksullisia.
Etsy
Jos et omaa minkäänlaisia teknisiä taitoja ja haluat päästä nopeasti myymään omia tuotteita, on valintasi todennäköisesti Etsy. Tämä on paikka, missä tuhannet tai sadat tuhannet kilpailijasi myyvät omia POD-tuotteitaan. Etsyn hyvä puoli on siis muutaman minuutin aloitustyöt, huono puoli taas se, että et pysty oikeastaan erottautumaan millään kilpailijoista ja lisäksi Etsy vie jo valmiiksi ohkaisesta katteesta oman osansa. Etsy on kuitenkin turvallinen tapa kokeilla verkkokauppaa ja ennen kaikkea omien tuotteidesi kysyntää.
Print On Demand -kumppanin valinta
Myös varsinaisia tuotteen valmistajia on maailmassa pilvin pimein. Itse olen tutkinut ja testannut kymmeniä eri valmistajaa ja löytänyt joukosta kolme omaa suosikkia.
Gelato
Gelato on nykyinen kumppanini POD-verkkokaupassa. Tuotteita löytyy laidasta laitaan ja niiden tekeminen on suhteellisen helppoa. Gelato integroituu Woocommerceen rajapinnan kautta, eli tuotteet on helppo lisätä omaan kauppaan suoraan Gelatosta. Välillä tässä on tosin ongelmia, mutta asiakaspalvelu on ollut aina todella hyvä. Woocommercen lisäksi Gelaton saa yhdistettyä myös Shopify-kauppaan ja Etsyyn, sekä moneen muuhun alustaan.
Syyt miksi olen itse päätynyt Gelatoon:
- Edulliset hinnat tuotteissa
- Nopeat toimitukset (nopeimmat näistä kolmesta vaihtoehdosta)
- Ekologisia tuotteita
- Painatus pohjoismaissa (yhteensä 20 maata)
Gelato on ilmainen käyttää, mutta siitä löytyy myös maksullinen tilaus, jolla saa käyttöönsä todella laajat grafiikka ja kuvapankit, halvemmat toimitukset ja esim. tuotteiden kustomoinnin. Kustomointi tässä tarkoittaa sitä, että verkkokaupan asiakas voi muokata tuotetta esim. lisäämällä itse tekstiä myymääsi tuotteeseen. Periaatteessa tämä on kuin tarvepainatusta tarvepainatuksen sisällä. Kallein jäsenyys sisältää aiempien lisäksi ilmaiset toimitukset. Tämäkin maksaa itsensä nopeasti takaisin, jos kauppa käy.
Printful
Printful on yksi suurimmista alan toimijoista. Itse tilaan vielä joitain tuotteita myös Printfulin kautta, mutta pääpaino on tällä hetkellä Gelatossa. Printfulin suurin etu on valtava tuotekatalogi, selkeästi parhain integrointi verkkokauppoihin ja käyttöliittymä, jolla tuotteet suunnitellaan.
Miinusta Printful saa minulta pidemmistä toimitusajoista sekä muutamasta huonosti pakatusta tuotteesta. Pakkausongelmat Printful tosin on hoitanut kunniakkaasti, eli korvaava tuote on tullut ilman erillistä korvausta nopeasti kuljetuksessa vaurioituneen tilalle.
Printfulilla on suuri määrä ekologisia tuotteita, mikä itselle on ollut suurin syy pysyä tämän toimittajan kelkassa.
Printify
Printify on alan pioneeri, jolla on yli 600 tuotteen katalogi, hyvät ja laajat integraatiot ja yli 500 000 käyttäjää. Tämä kertoo jotain myös POD-liiketoiminnan laajuudesta ja siitä, että kilpailua on.
Printify ei kuitenkaan koskaan vakuuttanut itseäni niin vahvasti, että olisin valinnut sen lopulta oman kauppani kumppaniksi. Suurin syy tähän varmasti oli Gelaton löytyminen, mutta Printifyn hinnoittelu ei myöskään oikein sytyttänyt ja sen Premium-tilauskin oli myös aavistuksen liian kallis. Tämä ei kuitenkaan tee Printifysta huonompaa kuin muut, koska alustan valitsemisen tärkein kriteeri on se, että sen tuotteet sopivat juuri sinulle. Printifyn suurimmaksi eduksi mainittakoon se, että pystyt vaikuttamaan tarkemmin siihen, missä tuotteesi valmistetaan toisin kuin muissa palveluissa. Lisäksi Printifyn eko-tuotevalikoima on kasvanut viime aikoina, mikä saattaa vielä kääntää omankin katseeni heidän suuntaansa.
Mikäänhän ei estä käytäämästä omassa verkkoakupassa useampaa toimittajaa. huomioitavana tällöin on kuitenkin se, että asiakas saattaa tilata useamman tuotteen, jotka tulevat useasta eri paikasta, eli lähetys saattaa jakautua moneen osaan. Myös rahtikulut moninkertaistuvat näissä tapauksissa.
Printtien tekeminen
Tärkein elementti tarvepainatuskaupassa on kuitenkin se itse tuote ja siinä oleva printti. Vaikka käyttäisit kuinka rahaa ja aikaa verkkokauppaan, POD-toimijaan ja markkinointiin, ei tuotteet käy kaupaksi, jos ne eivät puhuttele ketään. Suurin virhe, minkä POD-yrittäjät tekevät on se, että heidän verkkokauppansa ovat täynnä kaikkea mahdollista vauvanvaatteista avaimenperiin ja mukeihin eikä varsinaiset printitkään ole mitään ensiluokkaisia tai persoonallisia. Kannattaa siis keskittyä muutamaan ydintuotteeseen ja printtien laatuun sekä siihen, että ne puhuttelevat juuri sinun osatajakuntaasi. Tämäkin tulee olemaan oma kirjoituksen aiheensa, joten pidättäydytään tässä kohtaa itse printin tekemisessä.
Printtejä voi suunnitella suoraan yllä mainituissa palveluissa, mutta parhaimapaan lopputulokseen pääsee, jos kuvat tekee valmiiksi ensin ja lisää ne sitten POD-palveluun. Teitpä sitten valokuviin, tekstiin tai grafiikkaan perustuvia printtejä, alla muutama työkalu ja palvelu, joihin kannattaa tutustua:
- Photoshop – varmasti se käytetyin kuvankäsittelyohjelma
- Illustrator – Adobe-perheen tuote, joka on jokaisen graafisen suunnittelijan työkalupakissa
- Canva – ilmainen ohjelma, jolla teet todella monipuolisia printtejä eri tarpeisiin
- Envato elements – Palvelu, josta löytyy paljon valmiita pohjia omia suunnitelmia ja muokkauksia varten.
- Picsart – Monipuolinen kuva- ja videomuokkauspalvelu
- PlaceIt – Luo mockup-kuvia tuotteistasi
Tässä oli lyhyt johdatus tarvepainatukseen ja verkkokauppaan sen avulla. Jatkossa pureudutaan syvemmälle varsinaisen verkkokaupan pyörittämiseen ja markkinointiin. Mikäli aihe kiinnostaa, laita seurantaan blogi ja Facebook-sivu, tilaa uutiskirje ja jos kaipaat apua oman verkkokaupan pyörittämiseen, niin ota yhteyttä!
Tämän postauksen jälkeen olen kirjoittanut mm.
– Voiko tarvepainatuksella ansaita?
– Print On Demand ja verotus
Facebookista löytyy myös suomalainen tarvepainatukseen keskittynyt ryhmä!