Skip to main content

Kuten aiemmassa tarvepainatusta koskevassa postauksessa totesin, tarvepainatus, eli print on demand, on ollut viime vuosina melko suuren hypetyksen kohteena. Kyseistä liiketoimintaa markkinoidaan helppona tapana tehdä lisätuloa, eli ns. ”side hustlena”. Voiko tarvepainatuksella oikeasti tienata lisätuloa tai onko siitä jopa pääasialliseksi tulonlähteeksi? Tutkitaanpa mahdollisuutta hieman tarkemmin.

Esimerkki: Sisustustaulu tarvepainatuksena

Itse myyn tällä sivustolla mm. sisustustauluja itse kuvaamillani tai suunnittelemillani printeillä. Itselleni tämä on pitkälti harrastus ja harrastukset tunnetusti maksaa. Ajatus kuitenkin on, että tämä harrastus joskus maksaisi itsensä takaisin, joten katsotaanpa, millainen on yhden sisustustaulun kulurakenne ja tuottomahdollisuus. Sisustustaulu on siitä hyvä esimerkki, että se on äärimmäisen kilpailtu tuote. Tarvepainatuksen periaatteiden mukaisesti ”kuka vain voi aloittaa oman yrityksen”, mutta kilpaillulla kentällä tämä ei ole mikään läpihuutojuttu.

Esimerkkituote on siis 40x50cm kokoinen valkoisilla puisilla kehyksillä varustettu ja valmiiksi kehystetty taulu, joka valmistetaan Gelaton POD-palvelussa.

  • Taulun veroton ostohinta on 35,75€
  • Rahti Suomeen maksaa 17,49€
  • Itselläni on käytössä Gelato+ -palvelu, jolloin saan 15% alennuksen rahdeista, rahdin lopullinen hinta on siis 14,87€

Valmiin tuotteet kokonaiskustannus asiakkaalle toimitettuna on siis 50,62€. Tämä summa siis lähtee tililtäni siinä vaiheessa, kun asiakas taulun ostaa.

Hinnoittelu ja tuotto

Myyntikate on tietenkin kiinni siitä, mikä tuotteelle laitetaan myyntihinnaksi. Myyntihinnalla täytyy kattaa hankintakulut sekä paljon muita kuluja, joita liiketoimintaan liittyy. Lisäksi on tietysti mukava, jos lopuksi jää joitain euroja myös korvaukseksi menetetystä ajasta.

Asiakas siis maksaa minulle taulusta verollisena 99€ ja minä Gelatolle 50,62€.
Verkkokaupassa käytän maksunvälittäjänä Stripe-palvelua, joka ottaa jokaisesta maksusta välityspalkkion 1,4%+0,25€. 99€ hintaisesta ostosta maksan siis Stripelle 1,64€

Katetta ennen veroja jää näin ollen tässä vaiheessa 99€-35,75€-14,87€-1,64€ = 49,37€. 

Riippuen liiketoimintamallista, tuosta 49,37€ suuruisesta katteesta maksetaan vielä verot joko yrityksenä tai yksityishenkilönä. Itse olen kevytyrittäjä ja käytän OP:n kevytyrittäjäpalvelua. Tilitän siis tulot palveluun ja nostan niistä normaalisti palkkaa verokortilla. Saatava tulo lasketaan alkuperäisestä myyntihinnasta, mistä ensin vähennetään arvonlisävero ja sen jälkeen muut kulut.
Kokonaisuudessaan tämän jälkeen laskelma näyttää tältä

  • Myynti 99€
  • Arvonlisävero -23,76€
  • Palvelumaksu -3,99€
  • Palvelumaksun alv (24 %) -0,95€
  • Tuloverot -17,96€
  • Lopullinen tilitys 56,93€

Saan siis myydystä taulusta palkkaa 56,93€. Tästä olen jo ennakkoon maksanut hankintakulut 50,62€. Näin ollen lopullinen nettokate on 6,31€, mikä on lopullinen käteen jäävä tulo tuosta 99€ arvoisesta myydystä taulusta.

Huomioitavaa on kuitenkin, että hankintakulut tietenkin merkataan menopuolelle kirjanpidossa ja arvonlisäveroista saa joko palautuksia tai alarajahuojennusta. Nämä tuloutuu kuitenkin aina vasta seuraavana kalenterivuotena ja palautusten määrä on riippuvainen koko vuoden liiketoiminnasta. Nettokate joka tapauksessa pitkällä ajanjaksolla on suurempi kuin tuo myyntihetkellä saatava, se vain tulee kassaan pidemmällä viiveellä.

Muut kulut

Verkkokaupan ylläpitäminen ei myöskään ole ilmaista. Muita kuluja omassa kaupassani on mm.

Kuukaudessa siis tärkeimmät kulut, joilla verkkokauppa pyörii ovat n. 60€

Milloin tarvepainatus alkaa tuottaa?

Jos ajatellaan, että verkkokaupassa on myynnissä sisustustauluja, joiden kulurakenne on edellä mainitun kaltainen, tuottaa 10 myytyä taulua 63€, jolloin juoksevat kulut tulee katettua. Yhden tuotteen tekeminen ja lisääminen kauppaan vie noin 2 tuntia. Jos lisäät yhden tuotteen viikossa ja haluat maksaa itsellesi tuntipalkkaa esim. 20€, syntyy tästä kuukaudessa työtä ja kustannuksia 8h ja 160€+sivukulut. Käytännössä siis yksi kokonainen työpäivä. Myös verkkokaupan yleinen ylläpito vie aikaa, mutta sisällytetään se esimerkissä tähän yhteen työpäivään.

Jos siis et laske omalle työllesi hintaa, alkaa tarvepainatuskauppa tuottaa kuukausitasolla sen jälkeen, kun olet myynyt 10 tuotetta. Riittää siis, kun myyt noin yhden kuukaudessa. Näin harrastus maksaa itsensä takaisin.

Jos taas haluat myös omalle työllesi korvauksen ja teet esim. tuon yhden päivän kuukaudessa työtä 20€ tuntipalkalla nettona (n. 30€ bruttona), tulee kuukauden kokonaiskustannuksiksi 8×30€+60€ = 300€. 6,31€ katteella tämä tarkoittaa, että 48 myydyn tuotteen jälkeen olet maksanut itsellesi yhden päivän palkan ja hoitanut juoksevat kulut.

Yhteenvetona

Harva tekee tarvepainatusta pääsääntöisenä tulonlähteenään. Itselleni tämä on puhtaasti harrastus ja harrastus maksaa itse itsensä siinä vaiheessa, kun myyn 10 tuotetta kuukaudessa. Jos tekisin tätä kokopäivätyönä ja haluaisin tienata esim. 3000€/kk nettona, pitäisi kaupan tuottaa n. 4400€ kuukaudessa. Tämä tarkoittaisi 700 tuotetta kuukaudessa ja 23 tuotetta päivässä. Tämä taas vaatisi markkinointia, mikä nostaisi kuluja entisestään.

Oikeanlaisen digimarkkinoinnin avulla tämä kuitenkin on mahdollista, jos käytettävissä on pääomaa ja osaajia. Tämä on sitten kokonaan oma aiheensa.

Alkuperäiseen kysymykseen voi kuitenkin todeta, että tarvepainatuksella voi hankkia ainakin lisätuloa ja periaatteessa sitä voi tehdä myös päätyönään, jos tuotteet ovat sellaisia, että ne oikeasti myyvät ja omaan osaamiseen kuuluu tuotteiden suunnittelun lisäksi myös markkinointi.

EXTRAVINKKI: Suosittelen lämpimästi Excel-taulukkoa, mihin rakennat jokaiselle tuotteellesi katelaskurin.

Lisähuomiot

Esimerkin laskelmassa on käytetty mallia, jossa postikulut sisältyy tuotteen hintaan. Postikulut on tutkitusti suurin ostamisen este ja kuluttaja ostaa mieluummin kalliimman tuotteen ilman postikuluja kuin halvemman kalliilla rahdilla.

Lue myös Print On Demand verotus -postaus