Skip to main content

Print on demand, eli tarvepainatus on yksi helppo tapa myydä eri tuotteita omilla printeillä, mutta koska kyseessä on liiketoiminta, täytyy siinä ottaa huomioon mm. verotukseen liittyviä asioita. Olenkin saanut muutamia kysymyksiä aiheesta ja koostan tähän vastauksia omiin kokemuksiin perustuen. Lue myös “Tarvepainatus, eli Print On Demand“, missä kerron, mitä tarvepainatus on sekä “Voiko tarvepainatuksella ansaita rahaa?

Huom. Tässä tekstissä käsitellään omia huomioitani, eikä kyseessä ole verotuksellinen opas. Parhaan ja ajankohtaisimman tiedon saat aina verottajalta ja kirjanpitäjältäsi. Lisäksi käsittelen vain kotimaanmyyntiä, tekstissä esittelemäni kevytyrittäjäpalvelu ei mahdollista myyntiä ulkomaille.

Verotus omien tulojen ja arvonlisäveron näkökulmasta

Yksi ensimmäisiä päätettäviä asioita oman verkkokaupan perustamisen yhteydessä on se, millaisen yrityksen tätä varten perustaa, vai perustaako. Miten hoidetaan arvonlisäverotus ja tuloverotus? Yleensä toiminta on alkuvaiheessa vähäistä ja verottaja kertoo, että “Vähäisen liiketoiminnan harjoittajan ei tarvitse rekisteröityä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.” Oma neuvoni kuitenkin on, että ALV-rekisteriin kannattaa liittyä, vaikka myynti olisikin vähäistä. Tähän on parikin syytä.

  1. Kaikki tunnetut POD-toimittajat vaativat rekisteröitymisen yhteydessä VAT-numeron (kansainvälinen verotustunnus)
  2. Myydessäsi tuotteen, ostat sen ensin POD-toimittajalta ja maksat tässä yhteydessä veron. Tämän veron voit vähentää, kun olet ALV-rekisterissä.
  3. Voit vähentää myös kaikista muista toimintaan liittyvistä kuluista ALV:n verotuksessasi
  4. Säästyt myöhemmin paljolta säädöltä ja stressiltä

Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa ja miten toiminnan voi aloittaa mahdollisimman kevyesti ja riskittömästi? Käytännössä liiketoiminnan pyörittäminen vaatii aina jonkinlaisen yrityksen ja vaihtoehtoina on yleensä toiminimi, osakeyhtiö tai kevytyrittäjyys. Itse toimin kevytyrittäjänä ja seuraavassa syyt, miksi olen tähän päätynyt ja miten toimintaa pyöritän.

Kevyttä ja riskitöntä yrittämistä

Kevytyrittäjänä sinulla on mahdollisuus laskuttaa työstäsi ja palveluistasi ja saat siitä normaalisti palkkaa. Kevytyrittäjyyden mahdollistava palveluntarjoaja hoitaa puolestasi kaiken kirjanpidon, veroilmoitukset ja auttaa, jos toimintaan liittyen herää kysymyksiä. Tämä tietenkin maksaa, mutta kulu on todella pieni, jos sitä vertaa tilitoimiston palkkaamiseen toiminimiyrittäjänä tai siihen, miten paljon aikaa vie, jos kirjanpitoa ja muuta byrokratiaa hoitaa itse.

Kevytyrittäjänä olet myös paremmassa turvassa, jos joudut päätyöstäsi työttömäksi. Toki jos toimit pääsääntöisesti pelkästään kevytyrittäjänä, sinut lasketaan yrittäjäksi, vaikka et toiminimiyrittäjä olisikaan.

Kevytyrittäjyydestä on aina helppo siirtyä toiminimiyrittäjäksi tai perustaa osakeyhtiö, kun sen aika on. Jos taas verkkokauppa ei otakaan tuulta alleen, vältyt raskailta konkurssimenettelyiltä ja muulta harmilta.

Kevytrittäjänä voit laskuttaa kaikkea muutakin sivutoimista työtäsi.

Kevytyrittäjyyden huono puoli varsinkin verkkokaupassa on se, että tuotteen myynnistä saatava kate jää pieneksi, koska se muuttuu matkan varrella palkaksi ja tässä yhteydessä maksat kaikki sivukulut normaalin tuloveron lisäksi. Itse kuitenkin ajattelen, että kiitän itseäni tästä siinä vaiheessa, kun siirryn eläkkeelle. Toinen huono puoli on se, että kaikki kevytyrittäjäpalvelut eivät mahdollista verkkokauppatoimintaa, vaan keskittyvät pelkästään työn laskutukseen. Itse vertailin toimijoita ja päädyin tästä syystä OP:n kevytyrittäjäksi. OP-kevytyrittäjäpalvelussa saat itsellesi ALV-numeron ja Y-tunnuksen ilman, että yritystä tarvitsee rekisteröidä kaupparekisteriin. Muut kuin laskutettavat työt tilitetään palveluun käteiskassana ja tämä raha palautuu takaisin palkkana.

Print On Demand -verkkokauppaa kevytyrittäjänä

Omassa liiketoiminnassani OP-kevytyrittäjänä ja verkkokauppiaana prosessi ja rahan liikkuminen tapahtuu siis seuraavasti:

  • Asiakas ostaa verkkokaupasta tuotteen, joka sisältää 24% arvonisäveroa
  • Minä maksan tuotteen hankintahinnan ja rahtikulut Print On Demand -palveluntarjoajalle (Gelato omassa tapauksessani). Tässä summassa ei ole veroja, koska olen rekisteröinyt oman VAT ID:n palveluun. Joissain palveluissa saatat maksaa hankintavaiheessa veron, mutta saat sen vähennettyä saaduista ALV-tuloista.
  • Asiakkaan maksama summa tulee tililleni muutaman päivän viiveellä. Tästä on matkan varrella lähtenyt vielä maksunvälittäjän kulut
  • Lataan OP-kevytyrittäjäpalveluun kuitin tuotteen ostosta Gelatolta, tämä menee menoihin
  • Lataan myös kuitin maksunvälittäjän kulusta, mikä menee myös menoihin
  • Tilitän tuotteesta saadun maksun OP:n tilille ja teen selvityksen tulosta
  • OP laskee tästä summasta arvonlisäveron osuuden ja siirtää sen ALV-tilille
  • Jäljelle jäävästä summasta lasketaan palkan sivukulut ja verot verokortin mukaisesti sekä OP:n palvelukulut ja loppu maksetaan tilille palkkana
  • Näin kaikki lain vaatimat velvollisuudet on hoidettu ja raha on käytettävissä

Tuotteiden hankintakustannuksien lisäksi menopuolelle menee kaikki muutkin toimintaan liittyvät kulut, kuten verkkosivuun ja erilaisiin ohjelmistoihin liittyvät kulut. Näistä maksan normaalisti myös ALVia.
Kun katsotaan koko vuoden kirjanpitoa, niin siinä huomioidaan sekä asiakkailta saadut arvonlisäverot, että omista ostoista maksetut verot. Näiden erotus palautetaan alkuvuodesta tilille. Lisäksi jos arvonlisäveroton liikevaihto on alle 30 000€, olen oikeutettu alarajahuojennukseen, mikä tarkoittaa sitä, että saan takautuvasti takaisin myynnistäni pidätetyt ALV:t. Kaikki tämä hoidetaan OP:n puolesta automaattisesti. Kevytyrittäjänä minun tarvitsee vain pitää huoli siitä, että tuloista ja menoista on tositteet palvelussa ja verkkokaupan myynnit on tilitetty.

Näin toimien ensimmäinen vuosi on todella pienikatteinen, mutta ALV-palautusten myötä toiselle toimintavuodelle saa hyvän kassan tuotteiden hankintaa varten, jolloin toiminnan meno- ja tulopuolet ovat huomattavasti paremmin tasapainossa.

Jos harkitset OP-kevytyrittäjyyttä, liity tästä linkistä. Saat ensimmäisen 1000 euron laskutuksen ilman palvelukuluja (arvo on 50€). Avoimuuden nimissä sanottakoon, että samalla myös minä saan 50€ helpotuksen omiin kuluihini.

Verotus myynnin näkökulmasta

Myynnin näkökulmasta huomioitavaa on se, että verkkokaupassa on ilmoitettava ALV:n osuus asiakkaalle maksuvaiheessa, eli verkkokaupan kassalla. Asiakkaan on siis nähtävä veroton ja verollinen loppusumma. Tämä tieto täytyy myös löytyä verkkokaupan hallinnasta, jotta saat tarvittavat dokumentit kirjanpitoon.
Lisäksi, jos myyt muualle kuin Suomeen, täytyy vero ilmoittaa toimitusmaan mukaisesti. Käytännössä siis verkkokauppaan täytyy asettaa eri verokannat eri maille, joka näytetään sen mukaan, minkä maan asiakas täyttää omiin tietoihinsa. Yleensä hinnat näytetään aina kaupassa verollisina, joten muiden kuin 24% verokantojen maat saattavat näyttää hyvinkin erikoisilta hinnoilta, kun veron osuus vaihtelee.

Monimutkaisen yksinkertaista Print On Demand -verkkokauppaa

Äkkiseltään tämä saattaa vaikuttaa monimutkaiselta, mutta ei ole sitä. Tärkeimmät pointit tiivistettynä:

  • Mieti tarkoin yritysmuoto, jolla aloitat
  • Jos päädyt kevytyrittäjyyteen, varmista että palvelu tukee verkkokauppayrittämistä
  • Kirjaa kaikki menot ja tulot tarkasti
  • Hyödynnä vähennysoikeuttasi, kun teet mitä vaan hankintoja liiketoimintaan liittyen
  • Huomioi tuotteiden hinnassa kaikki yrittäjyyteen liittyvät kulut. Tee Exceli, missä lasket paljonko tuotteen täytyy maksaa asiakkaalle, jotta et jää tappiolle.
  • Jos verkkokauppa on sivutoimi, huomioi siitä saatava tulo veroprosentissasi
  • Ole kärsivällinen ja pitkäjänteinen. Ensimmäinen vuosi ei tuota välttämättä juuri mitään, mutta opit sinä aikana valtavasti, saat kaupan ja tuotteet hyvään kuntoon etkä ainakaan häviä mitään (kunhan olet tarkka)

Onnea verkkokauppayrittäjyyteen!

Lue lisää verottajan sivuilta:

Arvonlisäverotus