Yhteydenottolomake verkkosivuilla alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ei ole pitkäkään aika, kun verkkosivujen myyjät vielä hinnoittelivat lomakkeet erikseen, nykyään peruslomakkeen voi olettaa kuuluvan pakettiin. Mutta mikä lomake kannattaa valita WordPress-sivulle?
Mieti ensin, millaisia lomakkeita tarvitset
Lomakelisäosia löytyy paljon ja oikean valinta saattaa tuntua vaikealta projektilta. Lisäksi useimpiin ilmaisiin lisäosiin on saatavilla laajennuksia, joilla saa enemmän toimintoja. Toimintoja yksitellen ostamalla saattaa ilmainen lisäosa muuttua äkkiä kalliiksi ja vaikeasti hallinnoitavaksi. Valintaa kannattaa siis alkaa lähestymään kysymällä itseltään, mihin käyttöön se tulee, tarvitsenko useamman erilaisen lomakkeen ja mitä haluan lomakkeen lähetyksen jälkeen tapahtuvan? Tällä tavoin pääset nopeasti selville siitä, riittääkö ilmainen peruspalikka, vai lähdetkö ostamaan kokonaisuutta.
Yleensä lomakkeiden käyttötarkoitukset voi jakaa kahteen: Yksinkertaiset yhteydenottolomakkeet ja markkinoinnin automaatiota hyödyntävät, esim. ladattavan tiedoston tarjoavat lomakkeet. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa tarkoituksena on yleensä saada asiakas liittymään uutiskirjeen tilaajaksi ja tätä vastaan tarjotaan vastapalvelukseksi jotain ladattavaa opasta tai muuta asiakasta kiinnostavaa. Molempien lomakkeiden kohdalla voidaan puhua myös ns. ”liidilomakkeista”, koska tarkoitus on saada asiakkaan yhteystieto myöhempää myyntiä varten. Toki joskus lomakkeita voidaan käyttää ihan vain tiedon hankintaan.
WordPress-lisäosat lomakkeiden tekoon
Kuten mainitsin, lisäosia on paljon, enkä niitä kaikkia ole kokeillut tai aio kokeillakaan. Sen sijaan nostan tässä esiin kolme, joita olen itse käyttänyt. Kyseessä ei ole myöskään laaja ominaisuuksien vertailu, koska kaikki tekevät loppujen lopuksi saman hyvin pitkälti samoilla ominaisuuksilla, eli mahdollistavat lomakkeen verkkosivuilla. Juttu sisältää kumppanuuslinkkejä, mutta ei maksettua sisältöä. Kokemukset ja mielipiteet ovat siis omia.
Gravity Forms
Gravity Forms on yksi suosituimmista lomakelisäosista ja myös oma suosikkini. Gravity Formsilla on helppo rakentaa erilaisia lomakkeita yksinkertaisella drag&drop -tekniikalla. Mukana tulee yli 30 erilaista valmista kenttää. Valmis lomake on myös helppo lisätä mille tahansa sivulle esim. shortcoden avulla.
Ominaisuudet lyhyesti
- Yli 30 valmista kenttää
- Drag & Drop -editori
- Ehdollinen logiikka kenttien näyttämiseen (esim. näytä kenttä, jos edellisessä on vastaus X)
- Tiedostojen lataus lomakkeeseen
- ”Tallenna ja jatka” -ominaisuus
- Rajaa lähetysten määrää
- Ajasta lomakkeen näkyvyys
- Roskapostin esto
- Responsiivisuus
Gravity Forms integroituu myös yleisimpiin uutiskirjepalveluihin, kuten Mailchimp, Active Campaign, Hubspot tai Campaign Monitor.
Muista ominaisuuksista mainittakoon mahdollisuus lähettää vahvistusviesti lomakkeen täyttäjälle, merkintöjen vienti .csv-tiedostona, varsinaisten lomakkeiden vienti ja tuonti sekä valtava määrä erilaisia lisäosia. Gravity Formsilla olen itse rakentanut hyvinkin laajoja ja mutkikkaita lomakkeita mm. erilaisiin kyselyihin.
Gravity Forms on maksullinen lisäosa, perusmalli yhdelle sivulle vuoden päivityksillä maksaa 59$, 3 sivulle 159$ ja rajoittamaton Elite-lisenssi maksaa 259$. Jos hallinnoit useita sivuja, Elite on hinta-laatusuhteeltaan maksamisen arvoinen, koska hintaan sisältyy kaikki laajennusosat. Saatavilla on myös maksuton demo, jolla voi kokeilla kaikkia ominaisuuksia.
WPForms
WPForms on ominaisuuksiltaan hyvin paljon Gravity Formsin kaltainen. Suurin ero on varsinaisen lomakkeen rakentamiseen tarkoitettu editori, joka WPFormissa on ehkä hiukan visuaalisempi. Lisäksi WPFormsissa on valmiina templateja, eli lomakkeen teon aloitus on nopeampaa, jos haluaa valmiita pohjia käyttää. Laajennuksia on tarjolla runsaasti samalla tavalla kuin Gravity Formsissakin. WPForms markkinoi itseään “markkinoiden helpoimpana”, mitä se kyllä saattaa hyvin ollakin!
Hinnoittelu WPFormsissa on hieman erilainen. Lite-versio ei maksa mitään ja se soveltuu perinteisen ”Ota yhteyttä” -lomakkeen tekoon. Koska hinnat elävät, linkkaan loppuun eri lisenssien hinnat ja ominaisuudet. Tässäkin palvelussa Elite-lisenssillä saa kaiken mahdollisen ilman rajoituksia.
WPForms
Ominaisuudet listattuna
Hinnoittelu ja vertailu
Lite (ilmainen)
WPFormsilla on myös lisäpalvelu nimeltään WP Mail SMTP, joka korjaa yleisen WordPress ongelman, eli sähköpostien lähetysongelmat. WP Mail SMTP varmistaa siis sen, että lomakevastaukset tulevat sinulle ja vastausviestit lähtevät asiakkaille eivätkä jää välille.
Ninja Forms
Ninja Forms täydentää kovan kolmikon. Ominaisuuksiltaan yhteneväinen palvelu Gravity Formsin ja WPFormsin kanssa. WPFormsin tavoin käytössä on valmiita template-pohjia yleisimpiin lomakkeisiin, mutta lomakkeen voi luoda myös tyhjälle pohjalle ja käytössä on runsas valikoima eri kenttiä. Käyttöliittymä Ninja Formissa on WPFormsin tapaan hieman visuaalisempi kuin Gravity Formsissa. Myös integraatiolista on kattava ja valinnaisten laajennusten määrässä Ninja Forms ei kalpene muiden rinnalla. Hinnoittelu ja lisenssien määrä noudattelee myös aiempia, erona muihin Ninja Forms tarjoaa kuitenkin à la carten, eli mahdollisuuden kasata juuri itselle sopiva kustomoitu palvelu. Tällä vaihtoehdolla saat juuri sen mitä tarvitset, etkä maksa turhasta. Ninja Formsista on saatavilla myös ilmaisversio peruslomakkeen tekoon, millä pääsee jo pitkälle, jos lisäosiin ei ole tarvetta.
Yhteenvetona Formseista
Kuten varmasti huomasit, esiteltyjen kolmen palvelun ominaisuuksissa / hinnoissa ei juurikaan eroja ole. Minkä sitten valitsisin?
Kaikki esitellyt kolme palvelua tarjoavat vähintään 14 päivän rahat takaisin -takuun, eli kaikkia pääsee kokeilemaan täysillä ominaisuuksilla. WPForms ja Ninja Forms löytyy WordPressin lisäosalistauksesta ilmaisina versioina, jolloin perusominaisuuksia pääsee hyvin testaamaan. Gravity Formsista on tarjolla demoversio ja heiltäkin rahat saa takaisin, jos ei palveluun ole tyytyväinen. Itse olen käyttänyt Gravity Formsia eniten, eikä ongelmia ole ollut. Käyttöliittymä Gravity Formsissa ei ole niin kaunis kuin muissa, mutta samalla se tarkoittaa nopeampaa toimintaa, kun taustalla ei pyöritetä raskasta grafiikkaa. Toisaalta ongelmia ei ole ollut kahden muunkaan kanssa ja kaikilla kolmella on toimiva asiakastuki.
Muita vaihtoehtoja
Mikäli käytössäsi on jokin uutiskirjepalvelu ja lomakkeen tarkoitus on vain kerätä tilaajia, kannattaa nämä lomakkeet tehdä suoraan uutiskirjepalvelussa ja upottaa sivuille. Myös oppaiden ja muiden lataamiseen tarkoitetut lomakkeet onnistuvat parhaiten uutiskirjepalveluiden kautta, koska samalla saat luotua pitkällekin vietävää automatiikkaa taustalle. Käsittelen näitä tarkemmin vielä myöhemmissä postauksissa. Esim tällä sivustolla taustalla rullaa Mailchimp.
Näiden esiteltyjen lomakelisäosien lisäksi markkinoilla on tietysti runsaasti muitakin, jotka saattavat toimia juuri sinun käyttötarkoitukseen paremmin. Valintaa helpottamaan vielä lyhyt checklist, millä voit vertailla ja valita itsellesi sopivimman lisäosan.
- Tarvitsenko muuta kuin yhteydenottolomakkeen?
- Tarvitsenko useita lomakkeita?
- Haluanko ajastaa lomakkeen näkyvyyden (esim. ilmoittautumiset)?
- Haluanko luoda lomakkeen kenttien näkyvyyteen tai viestien lähettämiseen liittyviä ehtoja/sääntöjä?
- Hallinnoinko useita sivuja, mihin tarvitsen lomakkeita?
- Haluanko tarjota lomakkeen täyttäjälle jotain ladattavaa?
- Tarvitsenko integraatioita?
Näihin kysymyksiin vastaamalla pääset nopeasti tilanteeseen, jossa voit valita lopulta parhaimman niin hinnaltaan kuin ominaisuuksiltaankin.
Tsekkaa myös: Evästeasiat kuntoon WordPress-sivustolla