Skip to main content

Miten Instagram määrittää, mitä käyttäjille näytetään ensimmäisenä? Miksi toiset postaukset saa enemmän näyttöjä kuin toiset? Miten Instagram päättää, mitä postauksia nousee Explore-listalle?

Olet varmaan kysynyt itsekin ainakin jonkin näistä kysymyksistä mielessäsi tai ääneen ja päätynyt siihen, että algoritmi päättää. Instagram on nyt itse avannut hieman teknologiansa taustaa omassa blogissaan ja tarjoilen siitä tässä tiivistelmän suomeksi.

Ei algoritmia, mutta kuitenkin algoritmi

Instagram painottaa, että ei ole olemassa yhtä algoritmia, minkä perusteella sisältöä nostetaan käyttäjille. Sen sijaan kaikilla Instagramin osilla, Feedillä, Explore-osiolla ja Reelseillä on oma algoritminsa, mikä perustuu siihen, miten käyttäjät palvelua käyttävät. 

”Ihmisillä on tapana seurata Tarinoissa lähimpiä ystäviään, mutta Explore-osiossa halutaan löytää jotain uutta.”

Feed ja Stories

Feedin ja Tarinoiden osalta algoritmi poimii ensin viimeisimmät postaukset niiltä tileiltä, joita käyttäjä seuraa. Tämän jälkeen painotetaan neljää eri tekijää, joita Instagram kutsuu ”signaaleiksi”. Nämä signaalit tärkeysjärjestyksessä ovat:

  1. Tieto itse postauksesta. Tämä käsittää postauksen yleisen suosion (tykkäysmäärä), postausajankohdan ja lokaatiotiedon (jos lisätty). Lisäksi jos kyseessä on video, tarkastelee algoritmi videon pituutta.
  2. Tieto postaajasta. Tässä tarkastellaan postaajan ja käyttäjän välistä suhdetta. Paljonko olet tykännyt aiemmin postauksista viimeisten viikkojen aikana. Eli kuinka tärkeä postaaja on käyttäjälle.
  3. Oma aktiivisuutesi. Eli mitä olet itsestäsi ja mielenkiinnon kohteistasi kertonut algoritmille tykkäämällä eri postauksista.
  4. Interaktiivisuushistoria. Käytännössä tämä mittaa sitä, kuinka paljon esim. Kommentoit eri käyttäjien postauksia

Näiden pohjalta Instagram tekee parhaan mahdollisen arvauksen siitä, mikä käyttäjää saattaisi kiinnostaa ja mihin postauksiin käyttäjä voisi aktivoitua. Aktivoitumiseksi lasketaan postauksen äärellä vietetty aika, tykkäys, kommentointi, tallennus tai profiilikuvan klikkaus.

Näkyvyyttä myös rajoitetaan ja tässä otetaan huomioon mm. Se, että saman tilin postauksia ei näytetä liian tiheään samalle käyttäjälle. Aiemmin Instagram rajoitti feedistä tarinoihin jaettujen postausten nakyvyyttä (tai siis näiden tarinoiden näkyvyyttä), mutta ei enää.

Rajoittavia tekijöitä on tietenkin yhteisösääntöjen vastainen toiminta ja misinformaatio, mutta näitä tuskin kenellekään tarvitsee sen enempää avata.

Explore-osio

Explore on tarkoitettu paikaksi, josta löytää uutta kiinnostavaa sisältöä. Tässäkin osiossa ensimmäinen asia, mitä Instagram tekee on se, että massasta suodatetaan ne postaukset, mitkä voisivat lähtökohtaisesti käyttäjää kiinnostaa. Tähän mittareina toimii aiemmat tykkäykset, kommentit ja tallennukset. Tässä otetaan huomioon myös, miten tileihin ja postauksiin aktivoidutaan ristiin. Jos minä tykkään tilin X postauksista ja tili Y tykkää myös tilin X postauksista, mutta myös tilin Z postauksista, on todennäköistä, että myös minä tykkäisin tilin Z postauksista. Kun on otettu huomiin tykkäykset, kommentit ja tallennukset, siirrytään taas signaaleihin, joita tärkeysjärjestyksessä ovat:

  1. Tieto postauksesta. Tässä mitataan tykkäyksiä, kommentteja ja tallennuksia, joita postaus on saanut sekä aikaa kuinka nopeasti näitä on kertynyt. Instagramin mukaan tätä painotetaan Exploressa enemmän kuin Feedissä tai tarinoissa.
  2. Aktiivisuushistoria postaajan kanssa. Oletko sitoutunut aiemmin tilin julkaisuihin?
  3. Oma aktiivisuus
  4. Tieto postaajasta

Eli samoja asioita kuin Feedissä ja Tarinoissa, mutta eri painotuksilla.

Reels

Reelsin tarkoitus on Instagramin mukaan viihdyttää. Reelsissä tarjotaan eniten sisältöä tileiltä, joita käyttäjä ei seuraa. Paino on nimenomaan viihdyttämisessä ja Instagram seuraa sitä, miten käyttäjät esimerkiksi siirtyvät alkuperäisen äänen sivulle katsomaan muuta siihen liittyvää sisältöä tai tekevät omia Reelsejä äänen pohjalta.

Signaalit, joiden mukaan Reelsejä tarjotaan ovat tärkeysjärjestyksessä:

  1. Oma aktiivisuus
  2. Mennyt aktiivisuus tiliä kohtaan
  3. Tieto Reelsistä, siinä käytetty ääni, koneoppiminen sisällöstä ja yleinen suosio
  4. Tieto postaajasta

Reelsit siis nousevat käyttäjille samoilla perusteilla kuin Exploren sisältö, mutta paino on viihdyttämisessä. Rajoittavia tekijöitä Reelsien näkyvyydelle ovat pieni resoluutio, vesileimat ja poliittinen sisältö.

Shadowbanning

Ikiaikainen kysymys ja puheenaihe. Instagram ei myönnä eikä kiellä bannaamista, mutta kertoo avoimesti, että suurin osa seuraajista ei tavoita aina samaa määrää seuraajistaan. Instagram kertoo myös tuovansa appiin tietoa siitä, miksi tiettyjen julkaisujen näkyvyyttä on rajoitettu (jos on) ja muutenkin tulevaisuudessa avaavansa toimintatapojaan enemmän. Hyvä, jos näin tapahtuu. Mutta kuten edellä olevista esimerkeistä näkee, julkaisujen näkyvyyttä voidaan rajoittaa useista eri syistä.

Sisällöntuottajan näkökulmasta

Mitä sitten kannattaa tehdä parhaan mahdollisen näkyvyyden saavuttamiseksi? Jos katsotaan yllä olevia painotuksia ja signaaleja, kannattaa huomioida ainakin nämä:

  1. Sama sisältö ei toimi feedissä, tarinoissa ja reelseissä. Räätälöi siis sisältö sen mukaan, mihin sitä olet laittamassa.
  2. Sitouta käyttäjiä. Tykkäys, kommentti ja tallennus ovat asioita, jotka vaikuttavat kaikissa sisältöformaateissa näkyvyyteen. Muista CTA!
  3. Mieti haluatko palvella seuraajia, vai löytää uusia. Eli kuten kohdassa 1, räätälöi sisältöä formaatin ja yleisön mukaan.
  4. Seuraa analytiikka, jotta tiedät, mikä toimii ja mikä ei
  5. Tutki seuraajiasi. Kannattaa aika ajoin käyttää hetki siihen, että tutkit mitä muuta seuraajasi seuraavat. Tämä auttaa luomaan kuvan siitä, minkälaista sisältöä mahdollinen kohderyhmäsi odottaa näkevänsä. Samalla voit miettiä, miten oma sisältösi istuu näiden käyttäjien feediin ja kehittää sisältöäsi paremmin aktivoivaksi ja erottuvaksi.
  6. Eli kuten aina, sisältö ratkaisee.

Lähde: https://about.instagram.com/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works